ثور 06, 1401 21:59 Asia/Kabul
  • ادیب و نویسنده نامدار ایرانی در گذشت
    ادیب و نویسنده نامدار ایرانی در گذشت

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، منتقد، نویسنده و مترجم ایرانی و استاد دانشگاه تهران امروز در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

به گزارش رادیو دری، این چهره برجسته ادبی، فرهنگی ایران در سال های اخیر به دلیل کهولت سن برای زندگی در کنار فرزندانش به کشور کانادا مهاجرت کرده بود.

نزدیکان این نویسنده و ادیب ایرانی گفته اند که پیکر وی فعلا به صورت امانت در کانادا به خاک سپرده می‌شود تا در آینده برای خاکسپاری به ایران منتقل شود.

محمدعلی اسلامی ندوشن در سوم شهریور ۱۳۰۴ در شهر ندوشن استان یزد (مرکز ایران) به دنیا آمد.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق در دانشگاه تهران و دانشگاههای فرانسه و انگلیس گذراند.

محمدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۳۴ پس از بازگشت به ایران، افزون بر حرفه قضاوت بر اساس تألیفات خود  در زمینه ادبیات به عضویت هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درآمد.

اسلامی ندوشن در آثارش با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کرد و از ۵۰ اثر برجای مانده از او بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است.

کتاب « روزها » ماندگارترین اثر ادبی دکتر اسلامی ندوشن است و «نامه به فرزند» آخرین اثر چاپ شده از  این استاد زبان و ادبیات فارسی است.

 ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ، چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران، تأمّل‌ در حافظ، زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه، داستان‌ داستان‌ها، سرو سایه‌فکن، ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه، نامه‌ نامور، ایران را از یاد نبریم، به‌ دنبال‌ سایه ‌همای، ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم، سخن‌ها را بشنویم، ایران‌ و تنهائیش، ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟، مرزهای‌ ناپیدا، شور زندگی‌، روزها، باغ سبز عشق، ابر زمانه‌ و ابر زلف، افسانه افسون، دیدن‌ دگر آموز، شنیدن‌ دگر آموز، جام‌ جهان‌بین و آواها و ایماها از جمله آثار  برجای مانده از این ادیب نامدار ایرانی است.

 

کلیدواژه