ثور 17, 1401 15:25 Asia/Kabul
  • تلاش هنرمندان برای زنده نگهداشتن هنر تئاتر در هرات
    تلاش هنرمندان برای زنده نگهداشتن هنر تئاتر در هرات

رئیس خانه تئاتر هرات گفت: در تمام کشورهای اسلامی تئاتر بر گرفته از فرهنگ اصیل آنهاست و در افغانستان نیز هنرمندان تلاش دارند تا فرهنگ اصیل افغانی را ترویج دهند.

به گزارش رادیو دری،«فریدون فکوری» رئیس خانه تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: پس از روی کار آمدن حکومت طالبان هنر تئاتر که به حاشیه رفته بود، اما با برگزاری نمایش‌های مختلف با حضور مقامات ارشد این گروه فصل جدید از این هنر در افغانستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای اسلامی تئاتر بر گرفته از فرهنگ اصیل آنهاست و در افغانستان نیز هنرمندان تلاش دارند تا فرهنگ اصیل افغانی را ترویج دهند.

رئیس خانه تئاتر هرات همچنین گفت: اگر مسئولان دولتی در این زمینه محدودیت ایجاد کنند، دستاوردهای سال گذشته در عرصه تئاتر از بین خواهد رفت.

فکوری خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر اجازه کار به بانوان هنرمند داده نشده و این افراد مجبور به ترک کار و یا مهاجرت از افغانستان شدند.

ازسوی دیگر عبدالکریم احمدیار مسؤول عمومی افغان فیلم در هرات در این باره گفت: اگرچه حکومت گذشته با غفلت‌های خود تنها سالن نمایش های تئاتر و فیلم در این ولایت را تخریب کرد و هیچ حمایتی از سوی آنها صورت نگرفت اما حکومت طالبان باید با حمایت خود و ایجاد سالن عمومی نمایش فیلم و تئاتراز این هنرغنی دفاع کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیمی از هنرمندان بیکار بوده و تنها شماری بدون حقوق و امتیازات مشغول فعالیت هستند.

غلام سخی غلامی هنرمندی که بیش از 30 سال است با اجرای هنر تئاتر برای شهروندان تلاش میکند تا آنها را بخنداند و مشکلات جامعه را با تئاتر خود به گوش مسؤولان برساند به شدت نگران این هنر و تجربیات خود است.

 وی گفت: هر تحولی که در افغانستان آمد با وجود فشارهای اقتصادی اما مهاجر نشده و تلاش کرده تا با هنر خود شادی را به شهروندان هدیه دهد، او از حکومت میخواهد تا چراغ هنر را خاموش نسازند.

مولانا نعیم الحق حقانی رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات اما تاکید دارد: پس از آغاز فعالیت‌های حکومت تعامل خوبی با هنرمندان تئاتر صورت گرفته و در برنامه‌های مختلف این هنرمندان با اجرای خود در تمام ابعاد مشکلات را بازگو کرده و تاثیر خوبی برای رفع چالشها و دردها داشته است.

رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات گفت: این اداره حامی هنرمندان است و آنها را تشویق می‌کند تا بیش از گذشته تلاش کنند و به همین منظور به زودی زمینه برای تمرینات آنها در فضای مناسب ایجاد خواهد شد و در بخش حقوق و امتیازات نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 

کلیدواژه