جوزا 01, 1401 15:10 Asia/Kabul
  • کاهش تقاضا در بازار کتاب هرات
    کاهش تقاضا در بازار کتاب هرات

فروشندگان کتاب در هرات می‌گویند که تحولات سیاسی اخیر در افغانستان و گسترش کرونا بازار کتاب در این ولایت را دچار رکود کرده و دولت جدید باید اقدامات جدی در این زمینه در دست گیرد.

به گزارش رادیو دری، همه ساله با فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی در هرات نمایشگاه ‌های مختلفی برگزار و با استقبال گسترده شهروندان رو به رو بوده، اما با توجه تحولات سیاسی اخیر در افغانستان و گسترش کرونا بازار کتاب در این ولایت دچار رکود شده است.

محمد شفیع فاروقی رئیس انتشارات و فروشنده که سابقه 30 ساله در کتاب فروشی دارد، گفت: بحران کرونا از یک سو و ازسوی دیگر تحولات سیاسی اخیر مشتریان کتاب را به شدت کاهش داده و دیگر مانند گذشته از کتاب استقبالی صورت نمی‌گیرد و این کار سبب شده تا پس از 3 دهه تلاش حالا کتاب های خود را به حراج گذاشته و به فکر تغییر شغل باشد.

عبدالرحمان پشتونوال نویسنده چیره دست هراتی در این باره گفت: سالهاست که با شکمی گرسنه کتابهای مختلفی را نوشته و ترجمه کرده است تا با این اثرها نسل جدید، راه خود را مانند گذشته گان پیداکرده و برای رسیدن به آرمانهای خود تلاش کنند اما به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی خوبی ندارد تاکنون نتوانسته این دست نوشته های خود را به  چاپ برساند.

وی تصریح کرد: عدم حمایت حکومت‌ها از نویسندگان بسیاری از کتابهای با ارزش در خانه ها مانده و خاک میخورد، اگر مسؤولان حکومتی کتاب‌های نویسند­گان را چاپ کنند دیگر نیاز نیست تا کتابهای خارجی جایگزین آنها شود.

این در حالیست که به مناسبت بزرگداشت از هفته کتاب و کتابخوانی رییس اطلاعات و فرهنگ نشستی را با شاعران و نویسندگان برگزار کرده و  تمام شهروندان خواست تا برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، بسیج عمومی را راه اندازی کرده تا دوباره شاهد استقبال گرم شهروندان از کتاب باشیم.

تاکید رییس اطلاعات و فرهنگ هرات بر ارزش کتاب و کتاب خوانی

 

کلیدواژه