جوزا 24, 1401 14:43 Asia/Kabul
  • بانوی ایرانی، برنده بالاترین نشان دولتی روسیه شد
    بانوی ایرانی، برنده بالاترین نشان دولتی روسیه شد

«مرضیه یحیی‌پور» استاد دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برنده مدال پوشکین -نشان علمی دولت روسیه- شد.

به گزارش رادیو دری؛ «مرضیه یحیی‌پور» استاد  زبان روسی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، نخستین چهره علمی ایرانی است که موفق به کسب مدال پوشکین شده است.

این نشان را سفیر روسیه در تهران به نمایندگی از رئیس جمهوری این کشور  به یحیی‌پور اهدا کرد.

مدال پوشکین، نشان دولتی روسیه است که به فرمان رئیس جمهوری این کشور به شهروندان روسی و خارجی به دلیل دستاوردهای وزین و ارزشمند در حوزۀ علوم انسانی، ادبیات، آموزش، هنر و فرهنگ اعطا می‌شود.

این مدال بالاترین نشان دولتی در این حوزه است و به‌منظور قدردانی به افرادی اهدا می‌شود که در ترویج فرهنگ مردمی و آموزش، همچنین نزدیک سازی فرهنگ‌ها و ادبیات تلاش کرده‌اند.

مرضیه یحیی‌پور پایه‌گذار و عضو مؤسس انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی در سال ۲۰۱۲، پایه‌گذار و سردبیر پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی به عنوان اولین و تنها مجله علمی‌-‌پژوهشی به زبان روسی در ایران، عضو مؤسس انجمن ایرانشناسی و عضو مؤسس قطب زبانشناسی پیکره‌ای  است.

یحیی‌پور در دوران فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود موفق به دریافت نشان‌ها و افتخارات متعددی شده است که کسب  نشان درجه یک پژوهش به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران و مدال پوشکین از مهم ترین آنها است.

این استاد دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران دارای بیش از ۴۰ مقاله علمی- پژوهشی چاپ‌شده در نشریات بین‌المللی، نزدیک به۵۰  مقاله چاپ شده در نشریات داخلی و بیش از ۷۰ مقاله ارائه شده در همایش‌های داخلی و بین‌المللی است.

پنج دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه‌های جهان

کلیدواژه