سرطان 22, 1401 16:08 Asia/Kabul
  • آغاز به کار همایش بین‌المللی هزاره شیخ جام در ایران
    آغاز به کار همایش بین‌المللی هزاره شیخ جام در ایران

نخستین همایش بین‌المللی هزاره "شیخ جام" روز چهارشنبه با حضور عرفان‌پژوهان جهانی در شهرستان تربت جام استان خراسان رضوی ایران آغاز شد.

به گزارش رادیو دری، استاندار خراسان رضوی در مراسم آغاز این همایش جهانی گفت: شخصیت شیخ احمد جام، به عنوان عارفی بلندمرتبه، منادی و الگوی وحدت در جامعه است.

یعقوب علی نظری با بیان اینکه هیچ نقطه انحرافی در زندگی و شوون دینی و اسلامی زیست شیخ احمد جام و جود ندارد افزود:جایگاه و شان مردمی این عارف بزرگ و مردمی بودن او و نیز مقام ادبی از دیگر خصوصیات خاص  شیخ احمد جام است.

در نخستین همایش بین‌المللی هزاره "شیخ جام" صاحب‌نظرانی از کشورهای ایران، بنگلادش، هند، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، سوییس، پاکستان و عراق حضور یافته اند.

"تاثیر آموزه‌های قرآن و حدیث در آثار شیخ جام، تاثیر اندیشه‌های شیخ جام در آسیای مرکزی و شبه قاره هند، سیمای شیخ جام در آثار و مقامات، پارسی نویسی شیخ جام و چشم اندازهای نثر وی، نسخه شناسی آثار شیخ جام، بررسی و تحلیل اشعار شیخ جام، آثار خانقاهی و خاندانی شیخ جام در طول تاریخ و جایگاه مجموعه معماری آرامگاهی شیخ جام در معماری عرفانی" از محورهای مهم این همایش است.

«شیخ احمدجام» از عرفای قرن پنجم و ششم و مولف ۱۴ جلد کتاب است؛ شیخ احمد در سال ۴۴۰ در کاشمر متولد شد و تا ۲۲ سالگی هیچ رابطه‌ای با دین نداشت اما با یک اتفاق توبه کرد و ۱۸ سال در کوه‌های "نامق" و تربت جام به تزکیه نفس پرداخت.

شیخ احمد جام در این مدت مطالعه در حوزه بزرگان دین را شروع کرد و در این زمینه تالیفات متعددی از خود بر جای گذاشت.

نخستین همایش بین‌المللی شیخ الاسلام احمد جام فردا (پنج شنبه) پایان می باید.

شهرستان تربت جام دارای ۱۲۶ شاعر، نام آور و دانشمند جهانی صاحب اثر است.

ثبت آرامگاه شیخ احمد جام در فهرست میراث جهانی یونسکو

همایش بین المللی هزاره « شیخ جام » در ایران برگزار می شود

کلیدواژه