میزان 14, 1401 17:17 Asia/Kabul
  • جایزه نوبل ادبیات به نویسنده فرانسوی تعلق گرفت
    جایزه نوبل ادبیات به نویسنده فرانسوی تعلق گرفت

«آنی ارنو» نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ شد.

به گزارش رادیو دری، آکادمی سوئدی نوبل، آنی ارنو را «برای شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه‌ای که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

این نویسنده، استاد دانشگاه و اهل نورماندی فرانسه است و آثار ادبی او که اغلب زندگی‌نامه های خودنوشت هستند رابطه تنگاتنگی با جامعه‌شناسی دارند.

آنی ارنو شانزدهمین فرانسوی است که از سال ۱۹۰۱ موفق به کسب جایزه ۸ میلیون کرونی نوبل(معادل حدود ۷۴۰ هزار یورو) می‌شود.

ارنو همزمان هفدهمین زنی لقب گرفت که نوبل ادبیات را از آن خود می کند.

سال گذشته نوبل ادبیات به عبدالرزاق گورنا رمان نویس اهل تانزانیا تعلق گرفت.

آخرین فرانسوی برنده نوبل ادبیات، پاتریک مودیانو بود که در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب این جایزه شد.

جوایز نوبل، یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان است و با اعطای آن، از فعالیت‌های علمی پیشگامانه دانشمندان در موضوعات مختلف قدردانی می‌شود.

جایزه نوبل 2022

جوایز نوبل شیمی، پزشکی و فیزیک 2022 به چه کسانی اهدا شد؟

پیش از این نیز کارولین آر. بِرتوزی Carolyn Bertozzi از آمریکا، مورتِن مِلدال Morten Meldal از دانمارک و کِی. بَری شارپلِس Barry Sharpless از آمریکا برای «توسعه کلیک شیمی و شیمی متعامد زیستی» به عنوان برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ اعلام شدند.

همچنین سوانته پابو، متخصص ۶۷ ساله پالئوژنومی نیز به عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی شد. پابو که اهل کشور سوئد است، این جایزه را به دلیل «توالی‌یابی ژنوم انسان نئاندرتال و پایه‌ریزی علم دیرینه‌شناسی» دریافت کرد.

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ هم روز سه شنبه به الن اسپکت (فرانسوی)، جان.اف.کلوزر (آمریکایی) و آنتون زایلینگر (اتریشی) برای انجام آزمایش‌ها با فوتون‌های درهم‌تنیده، اثبات نقض نابرابری‌های بِل و علم اطلاعات کوانتومی پیشگامانه اعطا شد.

نویسنده تانزانیایی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد

کلیدواژه