حوت 02, 1401 18:13 Asia/Kabul

سرپرست گروه موسیقی «سلام» افغانستان که با اجرای کنسرت «قوالی» در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده است می گوید: جشنواره‌های موسیقی باعث تبادلات گسترده فرهنگی بین هنرمندان کشورها با یکدیگر می‌شود.

به گزارش رادیو دری؛ حمید ساعد افزود: ما در همین رویدادهای هنری به اشتراکات فرهنگی زیادی دست پیدا کردیم و تاکنون با هنرمندان ایرانی نیز به صورت تلفیقی، آثار موسیقایی تولید کرده و موسیقی، مرزهای بین ما را حذف کرده است.

وی جشنواره موسیقی فجر را یگانه امید هنرمندان خواند و اظهار کرد: موسیقی  افغانستان، هندوستان، بنگلادش و تاجیکستان، فرهنگی آمیخته با یکدیگر دارد و قوالی نیز شاخه‌ای از موسیقی افغانستان است که در دیگر کشورها نیز رواج پیدا کرده است.

سرپرست گروه موسیقی «سلام» افغانستان درباره اجرای کنسرت «قوالی» گفت: موسیقی «قوالی» شامل اشعار عارفانه و صوفیانه است و این سبک موسیقی در مرز بین موسیقی فولکلور و آماتوری(غیرحرفه ای) است؛ اشعار آن شاد است و معانی والایی دارد و تمام موسیقیدانان افغانستان در هر دوره و مرحله‌ای از کار هنری‌شان قرار دارند، باید با این سبک آشنایی داشته باشند.

ساعد با اشاره به تاسیس گروه «سلام» افزود: گروه موسیقی ما حدود ۳۰ نفر عضو دارد که از سال ۱۳۶۶ با عنوان پیشکسوتان مهاجران افغانستان این گروه را بنا کردیم. 

 اجرای برنامه قوالی افغانستان در جشنواره موسیقی فجر

اجرای هنرمندان موسیقی افغانستان در جشنواره بین‌المللی فجر

کلیدواژه