حوت 23, 1401 11:04 Asia/Kabul
  • جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد؛ نوروز جشنی برای همه مردم جهان
    جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد؛ نوروز جشنی برای همه مردم جهان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در آئین گرامیداشت "جشن جهانی نوروز" در تهران گفت: نوروز کهن‌ترین جشن بشری است و همه مردم دنیا صاحب این آیین کهن جهانی هستند.

به گزارش رادیو دری؛ «سیدعزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران شامگاه دوشنبه در آئین گرامیداشت "جشن جهانی نوروز" در تهران افزود: نوروز که سابقه آن با طبیعت گره خورده است،  فقط برای ١٢ کشور عضو پرونده ثبت جهانی نیست، بلکه همه مردم دنیا صاحب نوروز هستند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ایران همچنین گفت: بسیاری از مفاهیمی که در نوروز نهفته است، نشان می‌دهد همه خوبی‌ها و فضایل با نوروز گره خورده است.

سفیر تاجیکستان در ایران نیز با اشاره به آثار شاعران و ادیبان از ملل مختلف درباره نوروز گفت: نوروز از کهن ترین آیین‌هاست و کهنگی را نمی‌پذیرد، زیرا ملت‌هایی که آن را ابتدای هر سال آن را جشن می‌گیرند از این آیین کهن چندین هزارساله پاسداری می‌کنند.

«نظام‌الدین زاهدی» اظهار کرد: نوروز با آیین‌های مذهبی تضادی ندارد و همه ارزش‌هایی نکویی که در ادیان مختلف وجود دارد را گسترش می‌دهد.

وی اضافه کرد: نوروز همچنان با همان شکوه و جلال چندین هزارساله خود در تاجیکستان جشن گرفته می شود و نوروزگاه ها برقرار می شود و این آیین کهن، هویت فرهنگی و نماد ملی مردم تاجیکستان است.

«غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: نوروز گنجینه‌ای از سنت‌ها و داستان و اداب و فرهنگ های دلپذیر بوده و آغاز رویش و زندگی است.

حدادعادل ابراز امیدواری کرد: کشورهای حوزه نوروز در همکاری با یکدیگر بتوانند صلح و دوستی و آرامش و امنیت را در این منطقه گسترده تقویت کنند و افزایش دهند.

 جشن جهانی نوروز با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران ، شماری از مقامات فرهنگی و ادبی،سفیران چین، تاجیکستان، قرقیزستان، «رزانا جان آندره» مدیر امور اداری و مالی دفتر منطقه‌ای یونسکو، همچنین نمایندگان کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز و دفتر منطقه یونسکو روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران تهران برگزار شد.

جشن جهانی نوروز  با حضور  سفیران کشورهای چین،  تاجیکستان، قرقیزستان، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو و نمایندگان کشور‌های عضو پرونده ثبت جهانی نوروز   دیروز در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

لغو رخصتی نوروز در افغانستان توسط طالبان به نوعی مخالفت با تجلیل از نوروز است

نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز در ایران برگزار می‌شود

کلیدواژه