حمل 03, 1401 18:28 Asia/Kabul

کارشناس افغان گفت: لغو رخصتی نوروز در افغانستان توسط حکومت طالبان نوعی مخالفت با تجلیل از نوروز است و اینگونه اقدامات باعث تزلزل بیشتر پایه های حکومت طالبان می شود.

سید رضا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اینکه مقامات طالبان گفته اند جشن نوروز را قبول ندارند، اما جلو برگزاری مراسم نوروز از سوی مردم را هم نمی گیرند و با آن مخالفت نمی کنند و در عین حال رخصتی (تعطیلی) نوروز را هم لغو کرده اند، اظهار داشت: برگزاری جشن نوروز فرهنگ دیرینه و از رسوم قدیمی در افغانستان است و ارتباطی به نظام های سیاسی ندارد، اگر طالبان با برگزاری جشن نوروز مخالفت کنند با فرهنگ مردم مخالفت کرده اند و مخالفت با فرهنگ مردم هم خلاف آن چیزی است که جامعه بین الملل از طالبان می خواهد.

وی تصریح کرد: جامعه جهانی از طالبان می خواهد که رویه خوب را با مردم در پیش بگیرند و با آنان از در مسامحه و پذیرش فرهنگ شان وارد شوند، در صورتی که طالبان به این مساله توجه نداشته باشند روی جایگاه آنان در جامعه بین الملل تاثیر منفی خواهد گذاشت ضمن اینکه فرهنگ تجلیل از نوروز مختص افغانستان نیست بلکه مربوط به یک حوزه تمدنی است.

به گفته این کارشناس افغان مخالفت طالبان با جشن نوروز فاصله دولت طالبان را با مردم بیشتر و مشروعیت بخشی به آنان را دچار مشکل می کند. حکومت ها و نظام های سیاسی باید مطابق فرهنگ و رسوم یک جامعه رفتار کنند. در نظامی که مردم اهمیت داشته باشد فرهنگ آنان هم پذیرفته می شود، مخالفتی که طالبان با نوروز دارند به نوعی مخالفت با فرهنگی است که مردم سال ها آن را تجلیل کرده اند.

وی اضافه کرد: مخالفت طالبان با برگزاری جشن نوروز نه مبنای دینی دارد و نه مبنای عقلی زیرا تجلیل از نوروز تضادی با دین و عقل ندارد و مخالفت با آن جایگاه طالبان را در بین مردم متزلزل تر از گذشته می کند. بنابراین طالبان با این عملکرد خود مشروعیت نظام خود را با چالش های زیادی مواجه می کنند.

گفتنی است نوروز یا روز اول سال نو در همه حکومت ها در افغانستان به جز حکومت طالبان هر سال تعطیل بوده اما مراسم نوروزی در شهرهای مختلف روزها و بلکه هفته ها طول می کشد. حکومت موقت طالبان امسال اعلام کرد مخالفتی با برگزاری مراسم نوروز از سوی مردم ندارد اما تعطیلی نوروز را لغو کرد.

 

کلیدواژه