جوزا 18, 1402 12:51 Asia/Kabul
  • برگزاری نمایشگاه آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کانادا
    برگزاری نمایشگاه آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کانادا

موزه آقا خان در شهر تورنتوی کانادا به مناسبت سالگرد درگذشت مولانا نمایشگاهی را برگزار کرده است.

به گزارش رادیو دری، موزه آقا خان در شهر تورانتوی کانادا به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی نمایشگاهی را برگزار کرده است.

در این نمایشگاه چندین اثر اولیهٔ مولانا شامل نسخه‌های خطی و نقاشی‌ها به نمایش گذاشته شده است که حکایت آوارگی این صوفی، شاعر و عارف نامدار زبان فارسی و خانواده‌اش را بازگو می‌کند.

برگزاری نمایشگاه آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کانادا

 

یکی از شاهکار‌های مولانا، مثنوی معنوی اوست، کتابی که یک نسخه قدیمی آن در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و در نوشتن آن از آب رنگ طلا و نقره استفاده شده است.

مایکل مسئول برگزاری نمایشگاه گفت: ما نمونه‌های فوق العاده از نسخه‌های خطی اشعار مولانا را اینجا در موزه آقا خان داریم که در قرن ۱۷ به میان آمده اند و بسیار نادر اند.

وی افزود: این دست خط‌ها شامل ۵۰ نقاشی می‌شود که به گونه‌ای زندگی مولانا را به تصویر کشیده است. ما همچنان نسخه بسیار قدیمی از مثنوی معنوی را اینجا داریم که قدمت آن به قرن ۱۴ بر می‌گردد و از کتابخانهٔ بریتانیا برای ما به امانت داده شده است.

گفتنی است در موزه آقا خان هزاران اثر ادبی و فرهنگی از شکوه جهان اسلام به نمایش گذاشته می‌شود و روزانه صد ها بازدید کننده را به خود فرا می‌خواند.

بزرگ باد یاد مولوی جلال الدین محمد بلخی عارف و شاعر بزرگ ایران زمین

معرفی جلال الدین محمد بلخی (6)

کلیدواژه