قوس 30, 1402 19:51 Asia/Kabul

همزمان با فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال موسوم به شب چله (یلدا)، رادیو دری با برنامه زنده و شاد «به رنگ یلدا» ساعتی را میهمان خانه های مخاطبان و شنوندگان این رادیو بود.

به گزارش رادیو دری؛ این برنامه که به تهیه کنندگی سیدقاسم موحد و گویندگی سیدحکیم بینش و ارغوان حیدری اجرا شد و در آن میزبانان و میهمانان درباره آداب و رسوم این آیین کهن گفتگو کردند.

Image Caption

محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی و پژوهشگر ادبیات فارسی، نار ناراف کارشناس رسانه و ادبیات فارسی از تاجیکستان و الهام امین شاعر و نویسنده ایرانی میهمانان این برنامه بودند.

محمد کاظم کاظمی در این برنامه یلدایی گفت: مرزهای تمدنی ما هر جایی است که زبان فارسی هست و فراتر از آن هر جایی است که آداب و رسوم مشترک ما وجود دارد که این منطقه جغرافیایی همان وطن تمدنی یا وطن فرهنگی ماست.

وی تصریح کرد: آداب و رسومی مانند یلدا یا نوروز در یک قرن اخیر و در افغانستان به خصوص در چهل سال اخیر رایج تر بوده است.

جایگاه شب یلدا در ادبیات فارسی و شعر تاجیکستان، آداب و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف ایران و اشتراکات آن با افغانستان و تاجیکستان نیز از دیگر مواردی بود که در گفتگو با سایر مهمانان این برنامه از آن سخن به میان آمد.

در این برنامه، همچنین محمد شریفی نوازنده ساز دنبوره، برای دقایقی شنوندگان رادیو دری را میهمان ساز و آواز زیبای افغانستانی کرد.

این برنامه همزمان با رادیو دری، به صورت مستقیم از صفحه مجازی این رادیو به نشانی  radiodarimashhad@ پخش شد.

علاقه مندان به برنامه های رادیو دری، می توانند بخش های مختلف این برنامه یلدایی را در صفحه مجازی این رادیو تماشا کنند.

سرکنسول ایران: ثبت جهانی یلدا، نماد پیوند ایران و افغانستان است

آیین شب یلدا در آیینه فرهنگ ایرانیان

کلیدواژه