اسد 02, 1403 14:01 Asia/Kabul
  • انتشار کتاب «الفبا در تبعید»؛ واکاوی تجربیات معلمان زن مهاجر افغانستانی
    انتشار کتاب «الفبا در تبعید»؛ واکاوی تجربیات معلمان زن مهاجر افغانستانی

کتاب «الفبا در تبعید» نوشته روشنا جهانگیرفام با ویرایش صادق دوپیکر در نشر سِکویا منتشر و راهی بازار کتاب شد.

به گزارش رادیو در، کتاب الفبا در تبعید نوشته روشنا جهانگیرفام که به‌تازگی روانه بازار نشر شده است واکاوی تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش‌های شغلی در جامعه میزبان است.

«الفبا در تبعید» پایان نامه کارشناسی‌ ارشد نویسنده‌اش در رشته جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز پرند با عنوان «واکاوی تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش‌های شغلی در جامعه میزبان (مطالعه موردی معلمان زن شاغل در مدارس خودگردان)» است.

نویسنده کتاب می‌گوید: تحصیل کودکان یکی از دغدغه‌های همیشگی مهاجران ساکن در ایران از دیرباز تا به امروز بوده و با وجود مشکلات بی‌شماری که در راه آموزش مهاجران افغانستانی وجود دارد بسیاری از مدارس خودگردان به همت خیرین افغانستانی و ایرانی احداث شده است تا این دغدغه مهم را برای مهاجران رفع کند.

مولف «الفبا در تبعید» معتقد است معلمان به‌ویژه معلمان زن این‌ مدارس به عنوان بازوی اصلی تعلیم و تربیت نقش کلیدی و مؤثری را به واسطه ارتباط مستمر و مستقیم با دانش آموزان به عهده دارند.

این معلمان که عمدتاً خود از مهاجران افغانستانی هستند، در ایران تحصیل و زندگی کرده و با شرایط، فرهنگ و آداب و رسوم کشور میزبان آشنایند.

براساس این پژوهش، انتخاب محتوای درسی و نوع و شیوه تدریس برای دانش آموزان اتباع و پذیرش کودکانی که فاقد مدارک قانونی اقامت بوده و عمدتاً دارای خانواده‌هایی به نسبت محروم‌تر هستند، از جمله چالش های پیش روی معلمان در مدارس خودگردان است.

کلیدواژه