حکومت حاکم و سازمان یونسکو مسوول حفظ و مرمت منار باستانی جام هستند
(last modified 1403-06-22T09:12:28+00:00 )
سنبله 22, 1403 13:42 Asia/Kabul
  • حکومت حاکم و سازمان یونسکو مسوول حفظ و مرمت منار باستانی جام هستند

کارشناس و فعال فرهنگی افغانستانی تاکید کرد: حکومت های حاکم و سازمان یونسکو مسوول حفظ و مرمت منار باستانی جام در ولایت غور هستند.

محمد نظر ثاقب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دی در ولایت هرات با اشاره به ابراز نگرانی مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ ولایت غور از خطر تخریب منار باستانی جام  (سازه خشتی 900 ساله) و اینکه گفته اند یونسکو باید به وظایف خود در قبال حفاظت از این بنای تاریخی عمل کند، اظهار کرد: نگرانی ها در مورد تخریب منار جام جدی است و بیشتر در بخش استحکام زیربنا و بدنه آن است که تزئینات و معماری آن مربوط به هنر خاص تمدن اسلامی است. هر فصل بهار و بارندگی های آن که سپری می شود خطرات آسیب منار جام هم بیشتر می شود.

وی افزود: در سال های اخیر سیلاب های شدید تا یک متر از قاعده منار را فرا گرفته و رطوبت شدید به آن وارد کرده که می تواند زیربنای منار را با خطر مواجه کند، در بدنه منار هم معماری هنری اسلامی به شیوه زیبایی به کار رفته که اگر آسیب ها مهار نشود و منار ترمیم و مرمت نشود امکان فروریختن آن وجود دارد.

این کارشناس فرهنگی در مورد اقداماتی که برای استحکام بنای منار جام در گذشته انجام شده هم گفت: دیوارهای استنادی که در سمت جنوب غرب منار در کنار رودخانه جام ایجاد شده کافی نبوده و سیلاب های اخیر نشان داد که باید بیشتر در این زمینه کار شود. در سمت شمال منار هم که هریرود قرار دارد لازم است کار شود و ارتفاع دیوارهای استنادی افزایش پیدا کند تا جریان آب هریرود مهار شود. بنابراین هم باید در رابطه با مرمت بدنه منار و هم در ارتباط با استحکام زیربنا و قاعده آن کار شود.

ثاقب عنوان کرد: هر حکومتی که قدرت را در کشوری در اختیار می گیرد مسوولیت حفظ آثار و بناهای تاریخی را هم بر عهده دارد پس حکومت فعلی در این زمینه مسوول است و از آنجایی که منار جام در لیست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هم ثبت شده این سازمان نیز در این زمینه مسوولیت دارد، بنابراین هم حکومت حاکم، هم سازمان یونسکو و هم دیگر سازمان های مسوول در این زمینه باید به این بنای تاریخی و حفظ آن توجه کنند.

وی اضافه کرد: مقامات مربوطه حکومت طالبان سفرهای متعددی به ولایت غور داشته اند، از منار جام هم بازدید کرده اند و اقداماتی برای حفظ این بنا انجام شده اما کافی نیست و توجه بیشتری را می طلبد.

 

کلیدواژه