افتتاح اتاق زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان
(last modified 1403-07-28T15:20:28+00:00 )
میزان 28, 1403 19:50 Asia/Kabul
  • افتتاح اتاق زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان
    افتتاح اتاق زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان

اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان (KNU) با مشارکت مؤسسه تاریخ و مطالعات منطقه ای این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش رادیو دری، مراسم افتتاح اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان با حضور ابوذر طوقانی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در قرقیزستان و نظرقل ایشِکِه‌یِف معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان برگزار شد.

نماینده بنیاد سعدی با ابراز خرسندی از ایجاد اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان گفت: تجهیز و آماده سازی این اتاق با حمایت بنیاد سعدی و همکاری موسسه تاریخ و مطالعات منطقه ای دانشگاه ملی قرقیزستان برای تقویت و توسعه روابط فرهنگی برای شناخت و نزدیکی بیشتر دو ملت و توسعه و رفاه مشترک با توجه به سابقه طولانی فرهنگ و زندگی مشترک ایران و قرقیزستان انجام شده است.

معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان نیز گفت: دانشمندان و شاعران مشهور ایرانی  مانند عمر خیام و فردوسی در حفظ و بسط زبان فارسی تاثیرگذار بوده اند و علی رغم اسلام آوردن ایرانیان، زبان فارسی حفظ شد.

گفتنی است به دلیل اشتراکات فرهنگی قرقیزستان با ایران به ویژه در بخش‌های جنوبی این کشور از جمله دره فرغانه، زبان فارسی مورد توجه قرقیزها قرار دارد و در دانشکده خاورشناسی دانشگاه علوم انسانی بیشکک از سال ۱۹۹۵ زبان فارسی تدریس می‌شود.

در سال‌های اخیر زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم در برخی مکاتب قرقیزستان تدریس می‌شود و در دانشگاه‌های علوم انسانی قرقیزستان، دانشگاه ملی، دانشگاه آربایف، دانشگاه اسلاویانسکی بیشکک، دانشگاه دولتی اوش نیز دوره های آموزش فارسی برگزار می گردد.

افزایش علاقه‌مندان به یادگیری زبان فارسی در بزرگترین شهر پاکستان

کلیدواژه