جوزا 16, 1403 20:47 Asia/Kabul

کارشناس مسایل بین الملل می گوید موافقت نتانیاهو با طرح آتش‌بس بایدن به فروپاشی و انحلال کابینه رژیم صهیونیستی خواهد انجامید.

به گزارش رادیو دری، داکتر سیدرضا میرطاهر کارشناس مسایل راهبردی و بین الملل در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو دری درباره ارائه پیش نویس آتش بس جو بایدن در فاصله چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: به نظر می‌رسد جو بایدن که به خوبی از کاهش شدید آرای خودش میان رای دهندگان سنتی حزب دموکرات به ویژه اقلیت ها و از جمله مسلمانان و همچنین زنان و جوانان آگاه است تصمیم گرفته با پایان دادن به جنگ غزه به نحوی تا زمان انتخابات نوامبر2024 چهره خودش را بازسازی کند و بار دیگر آرای خویش را به دست آورد.

داکتر میرطاهر گفت: با توجه به اینکه طبق آمارها ترامپ در نظرسنجی‌ها تا کنون بسیار جلوتر از بایدن قرار دارد، بایدن ناچاراست هرچه سریع‌تر اقدامی را در راستای پایان دادن به جنگ غزه انجام دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که هم راست گرایان فوق افراطی مثل بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به شدت با هرگونه آتش بس درجنگ غزه مخالف هستند وهم خود نتانیاهو صدراعظم رژیم صهیونیستی باتوجه به اینکه آبرو، پرستیژ و اعتبار سیاسی خودش را در گرو پیروزی در جنگ غزه قرار داده است با آتش بس مخالف است زیرا پایان دادن به این جنگ در چنین شرایطی هیچگونه دستاوردی برای اونخواهد داشت. اکنون شاهد این هستیم که حتی طرح صلح جو بایدن هم عملا با موانع و وقفه های زیادی توام است و بن گویر به صراحت اعلام کرده است که اگراین طرح را نتانیاهو بپذیرد اوبا استعفای از کابینه و خروج از ائتلاف، دولت نتانیاهو را به سقوط خواهد کشاند. لذامی شود گفت در وضعیت کنونی رسیدن به آتش بس چندان محتمل به نظرنمی رسد و در عین حال رژیم صهیونیستی هم به جنایات خود همچنان علیه مردم مظلوم غزه ادامه می دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود که اگر شرایط به همین ترتیب ادامه پیدا کند به نظرمی رسد اوضاع برای بایدن نیز در داخل آمریکا به شدت بد خواهد شد زیرا بعد از جنبش سراسری دانشجویان در آمریکا که دهها دانشگاه را دربرگرفت و مبتنی بر حمایت از فلسطین و محکومیت اسراییل بود، مسلما وجهه عمومی بایدن در آمریکا به شدت پایین آمده و همین مساله کار را برای او در کارزارانتخاباتی در مقابل ترامپ بسیار دشوار و مشکل خواهد کرد.

این کارشناس مسایل استراتژیک و بین الملل در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات پذیرش این طرح بر کابینه رژیم صهیونیستی هم گفت: اگرنتانیاهو این طرح را بپذیرد عملا وزرای فوق افراطی مثل وزیر امنیت داخلی و وزیر دارایی و احزاب وابسته به آنها به احتمال زیاد از دولت ائتلافی نتانیاهو خارج خواهند شد و به این ترتیب نتانیاهو ناگزیر به استعفا و انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید خواهد شد که شانس پیروزی کمی در آن خواهد داشت.

وی افزود: تاکنون در موارد متعددی از زمان شروع جنگ غزه تاکنون بارها شاهد تظاهرات صدها هزار نفری علیه نتانیاهو بودیم و خانواده زندانیان صهیونیست که در اختیار گروه های مقاومت فلسطینی هستند اعلام کردند که باید هرچه سریع تر با پذیرش آتش بس زمینه آزادی آنها فراهم شود. دیروز هم خبری منتشر شد که بیش از هفتاد درصد از زندانیان صهیونیست که در اختیار گروههای مقاومت در غزه بوده اند در اثر بمباران نیروی هوایی اسراییل و حملات این رژیم کشته شده اند و همین مساله باعث افزایش فشار خانواده های زندانیان اسراییلی خواهد شد که خواهان برقراری هرچه سریعترآتش بس هستند اما همانگونه که گفته شد در اوضاع کنونی موافقت نتانیاهو با آتش بس به احتمال قوی به فروپاشی سیاسی خود او خواهد انجامید و این چیزی نیست که نتانیاهو بخواهد.

داکتر سیدرضا میرطاهر درباره راهبرد جدیدمقاومت در منطقه هم گقت: راهبرد جدید مقاومت کاملا مشخص و شامل افزایش فشارهای سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و اجتماعی به رژیم صهیونیستی است. مقاومت و جنبش حزب الله با حملات مکرر و روزانه به نقاط استقرار نیروهای صهیونیست ضربات زیادی را به آنها وارد می کند و تمرکز مقامات اسراییلی برجنگ غزه را از آنها می گیرد. اما کار مهم‌تری که مقاومت یمن انجام می دهد این است که در جبهه جنگ اقتصادی و تجاری با ناامن کردن دریای سرخ و دریای مدیترانه کاری کرده که عملا کشتیهای معدودی به سمت بنادر فلسطین اشغالی رهسپار می شوند و حتی آنها هم مورد اصابت قرار می گیرند که این مساله یعنی جنگ اقتصادی علیه اسراییل عملا باعث می شود رژیم صهیونیستی به تدریج به فلج اقتصادی دچار و تداوم جنگ برای آن بسیار مشکل شود.

کلیدواژه