سنبله 15, 1403 17:29 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی مسائل منطقه می گوید نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل عملی نشدن وعده ها و ادعاهایش درباره کنترل غزه و نابودی حماس، می خواهد جنگ را همچنان ادامه دهد.

داکتر  سیدرضا میرطاهر آگاه مسایل سیاسی در گفت وگو با بخش خبر رادیو دری درباره علل کارشکنی نتانیاهو در مورد تبادل اسرا و موضوع آتش بس با توجه به افزایش اعتراضات علیه او در سرزمین‌های اشغالی گفت: به نظر می رسد نتانیاهو به علت عملی نشدن ادعاهای سه گانه اش، با ادامه جنگ وانمود می کند که می تواند به اهدافش شامل آزادی اسرای صهیونیست، نابودی حماس و دیگر گروه های مقاومت و کنترل باریکه غزه توسط رژیم صهیونیستی برسد و یا  اینکه کنترل غزه را به برخی دیگر از کشورها و یا تشکیلات خودگردان واگذار کند.

وی ادامه داد: نتانیاهو چون در هیچکدام از این موارد نتوانسته موفق شود همچنان به دنبال ادامه جنگ در غزه است و از طرفی هم یکی دیگر از موارد اختلاف ‌برانگیز تصمیم نتانیاهو برای کنترل گذرگاه فیلادلفیا یعنی مرز مصر با باریکه غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی است درحالی که جنبش حماس خواهان عقب نشینی رژیم صهیونیستی ازاین گذرگاه است.

میرطاهر گفت: نتانیاهو به این دلیل می خواهد کنترل گذرگاه فیلادلفیا را به دست بگیرد که به زعم خودش تنفسگاه حماس و مردم غزه را ببندد و جلو رسیدن ملزومات و کمک ها را بگیرد و اگر این کار انجام شود باید گفت عملا مسیر رسیدن کمک های انسانی بین المللی به مردم باریکه غزه مسدود خواهد شد.

این کارشناس افزود: در داخل خود کابینه رژیم صهیونیستی هم افرادی مثل گالانت مخالف سیاستهای نتانیاهو هستند و معتقدند اولویت باید آزادی اسرای  صهیونیست باشد و از طرفی هم افزایش اعتراضات و تظاهرات صدها هزارنفری علیه نتانیاهو نشان داد که مردم خواهان تبادل اسرا و توافق آتش بس هستند. همچنین کشته شدن شش اسیر صهیونیست که اسراییلی ها آن را متوجه نیروهای حماس می دانند و فلسطینی ها معتقدند که به دست خود صهیونیست ها کشته شده اند فعلا به معضلی بزرگ تبدیل شده و فشار خانواده های اسرای صهیونیست هم برای برقرای آتش بس شدت پیدا کرده است.   

به گفته میرطاهر، نتانیاهو هم اکنون با فشارهای خارجی مثل فشار ایالات متحده و دولت بایدن و همچنین معترضین داخلی که خواهان برکناری او هستند مواجه  شده است و در روزهای آینده مشخص خواهد شد که نتانیاهو به یک توافق تن خواهد داد یا خواهان ادامه تنشها و درگیری خواهد بود.

این کاشناس افزود: حتی آمریکایی ها اعلام کرده اند اگر این بار مذاکرات به نتیجه نرسد آنها از گروه میانجیگری سه گانه شامل آمریکا، قطر و مصر خارج خواهند شد که با خروج آمریکا ازاین گروه، عملا آتش بس به بن بست خواهد رسید.

داکتر میرطاهر درباره پیشنهاد تازه آمریکایی ها و توضیح بیشتر در قبال آتش بس غزه و میانجیگری ها هم گفت: این طرح بیشتر موضوعی با هدف تراضی طرفین خواهد  بود یعنی هم فلسطینیها و هم صهیونیست ها از برخی خواسته ها دست بکشند تا بتوانند به یک توافق دست پیدا کنند. ولی شناختی که از روحیات و شخصیت نتانیاهو موجود است نشان می دهد که او با این طرح هم راضی نخواهد شد و تن به مذاکرات آتش بس نخواهد داد.

این کارشناس سیاسی درباره استعفاها در کابینه رژیم صهیونیستی خصوصا استعفای فرمانده نیروی زمینی ارتش این رژیم و تاثیر آن بر آینده جنگ غزه هم گفت: گرچه فرمانده نیروی زمینی ارتش دلایل شخصی را در این استعفا مطرح کرده اما به خوبی مشخص است که این حرکت به نشانه اعتراض به ادامه جنگ صورت گرفته است. یادمان نرود که این رژیم تا به حال به چنین جنگی که یازده ماه از آن می گذرد مواجه نبوده و این مساله مشکلاتی را هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از نظر لجستیکی و مهمات برای آنها به همراه داشته است.

میرطاهر گفت: نکته جالب این است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که تاکنون سه مرتبه باریکه غزه را  پاکسازی کرده و اکنون به دنبال عملیات نظامی در  شمال نوارغزه هستند. با این وجود چه لزومی به اجرای عملیات جدید این رژیم است؟ این نشان می دهد که اسراییلی ها علیرغم ادعاهای قبلی، قادر به حذف حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی نبوده اند و نیروهای مقاومت شبانه روزی عملیات‌هایی را علیه نیروهای صهیونیست راه اندازی کرده اند و این مساله باعث فرسایش روحیه نیروهای اشغالگر شده است.

کلیدواژه