عقرب 19, 1398 09:15 Asia/Kabul
  •  عراقچی: هدف ایران حفاظت از برجام و نجات آن است

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در کنفرانس بین المللی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مسکو به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: اقدامات برجامی تهران مطابق با مفاد این توافق بین المللی و با هدف نجات آن صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا،  "سیدعباس عراقچی" با تاکید بر اینکه ایران هیچ تقصیری در رسیدن برجام به شرایط کنونی نداشته است تصریح کرد، تهران پس از خروج غیرقانونی آمریکا به برجام به اروپایی ها یک سال فرصت داد تا به تعهداتشان در قبال این توافق بین المللی عمل کنند اما  آنها هیچ اقدامی انجام نداند.

"عراقچی" با مرور رویکرد عقلانی و عملکرد توام با حسن نیت ایران در دوره های پیش و پس از برجام، رویکرد مسئولانه تهران و اعتقاد ایران به گفت‌ وگو و تعامل را مورد اشاره قرارداد و یادآور شد استمرار هر توافق بین‌المللی مستلزم ایفای تعهدات از سوی همه طرف‌ها است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران،  تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نیز «جنگ اقتصادی» توصیف کرد و گفت: تنها راه پایان دادن به تنش‌های کنونی، «آتش‌بس در این جنگ اقتصادی» است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا ازبرجام (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران تاکنون در 4 گام از تعهدات برجامی‌اش کاسته است.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

 

کلیدواژه