عقرب 19, 1398 12:03 Asia/Kabul
  • صالحی: برجام جاده یک طرفه نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی ها در اجرای تعهدات خود تاکید کرد: ایران نمی‌تواند بپذیرد که برجام جاده یک طرفه باشد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر اینکه طرف های اروپایی برجام در این توافق بدعهدی کردند افزود: طبق برجام قرار بود تحریم برطرف شود اما آنها تحریم را لغو نکردند و ایران نیز دیگر محدودیتی ندارد.

صالحی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: ایران خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کند بلکه بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق، تعهدات خود را کاهش می دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: ایران بر اساس برجام می تواند متناسب با رفتار طرف های این توافق، از تعهدات خود بکاهد تا توازنی در برجام ایجاد شود.

صالحی با بیان ایران تنها در چارچوب حاکمیت و منافع ملی خود عمل می‌کند ابراز امیدواری کرد: همه طرف های برجام به تعهدات خود عمل کنند.

ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج  آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای "فُردو" بوده است.

 

کلیدواژه