عقرب 19, 1398 14:23 Asia/Kabul
  • موسوی: ایران مخالف هر گونه تعرض به حاکمیت ملی کشورهای منطقه است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت:جمهوری اسلامی ایران مخالف هر گونه تعرض به حاکمیت ملی کشورهای منطقه است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران داخلی و خارجی،در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره اظهارات رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر نارضایتی از مقامات ایران پس از حمله ترکیه به سوریه افزود: روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه بویژه کشورهای دوست سرجای خود محفوظ است ضمن اینکه روابط ایران با ترکیه هیچ‌گاه مثل الان در اوج نبوده است،اما این به معنای کوتاه آمدن تهران از مواضع اصولی خود نیست.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین درباره اظهارات «رجب طیب اردوغان» مبنی بر احتمال کشانده شدن اعتراض های اخیر مردمی در عراق به داخل ایران و وجود دست های پشت پرده، گفت: اظهارات اردوغان در واقع نوعی هشدار و درست و به جا بوده و خوب است کشورهای منطقه هشیار و حساس باشند.
موسوی درباره اعتراض‌های مردمی اخیر در عراق و تاثیر آن بر منطقه گفت: تهران درباره مسایل داخلی عراق اظهارنظر نمی کند اما به طور کلی عده‌ای به دنبال سوء استفاده از اعتراض های اخیر در این کشور هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره اظهارات اخیر«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیرامورخارجه ایران در مسکو درخصوص احتمال تجدید نظر ایران در دکترین هسته‌ای و اظهاراتی که از اروپائیها درباره مکانیسم "اسنپ بک"(بازگشت تحریم ها) شنیده می شود،نیز افزود: اروپایی ها نه حق چنین کاری را دارند و نه می توانند این کار را انجام دهند زیرا کاهش تعهدات هسته ای ایران  بر اساس مفاد برجام بوده و این حق برای جمهوری اسلامی مخفوظ است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره اجرایی شدن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تصریح کرد: هنوز دیپلماسی فرصت دارد، و درهای گفت و گو باز است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه ساز و کار مالی مورد نظر اروپا (اینستکس) آنگونه که مدنظر تهران بود عملیاتی نشد، گفت: اینستکس ابزار اجرا شدن طرح ها است و هرگاه طرح های بزرگترشان به اجرا برسد، این سازو کار مالی هم اجرا خواهد شد.
موسوی درباره موضع گیری تند «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه بعد از آغاز گام چهارم کاهش تعهدات ایران هم گفت: موضع مکرون قابل درک است؛ آنان موضع جدی ایران را دیدند و از طرفی هم برای نتوانستن های خود پاسخی ندارند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی برای خروج از از برجام تصمیم خواهد گرفت و یا آماده پذیرش طرح‌های دیگر مقامات اروپایی است،افزود: رایزنی ها ادامه دارد و در فرصت دوماه آینده، اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و جمهوری اسلامی را قانع کند.

کلیدواژه