پمپئو: آمریکا معافیت‌های هسته‌ای مربوط به "فُردو" را لغو می‌کند
(last modified 1398-08-28T06:30:24+00:00 )
عقرب 28, 1398 11:00 Asia/Kabul
  •  پمپئو: آمریکا معافیت‌های هسته‌ای مربوط به

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه با تکرار اتهامات بی اساس علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرد، واشنگتن معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران در مرکز "فُردو" را لغو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، "مایک پمپئو" همچنین بدون اشاره به خروج غیرقانونی کشورش از برجام از ایران خواست غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای شهید علیمحمدی  "فُردو" را متوقف کند.

پمپئو با متهم کردن ایران به تلاش برای قبولاندن فعالیت‌های منطقه‌ای خود به جهان از طریق آنچه وی "باجگیری هسته‌ای از جهان" خواند، افزود، ایالات متحده این رویکرد را به طور کامل رد می‌کند و از همه کشورها می‌خواهد که همین کار را بکنند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد تنها راه حل در قبال ایران، رسیدن به توافقی جامع با تهران است که در آن به تمامی «نگرانی‌ها» درباره ایران پرداخته شده باشد.

آمریکا 13 ثور نیز 3  مورد از معافیت های همکاری های هسته ای با ایران از جمله انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج از ایران را لغو کرده بود.

این اقدامات کاملا بر خلاف مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای برجام است.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام ( 26 جدی 1394)، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از برجام را آغاز کرد. با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" در آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

"ترامپ" سرانجام سه شنبه 18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.