موسوی: دخالت مقام‌های آمریکایی در امور داخلی ایران از باب خیرخواهی نیست
(last modified 1398-09-04T10:00:16+00:00 )
قوس 04, 1398 14:30 Asia/Kabul
  •  موسوی: دخالت مقام‌های آمریکایی در امور داخلی ایران از باب خیرخواهی نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: اظهارات و دخالت مقام‌های آمریکایی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران، از باب دوستی و خیرخواهی با ملت نیست.

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به اتفاقهای ناخوشایند اخیر در برخی از شهرهای ایران افزود: ناخوشایندتر از این مساله مداخله کشورهای بیگانه بود که جمهوری اسلامی آن را محکوم کرد.
موسوی با بیان اینکه اعتراض حق مردم بوده و این مساله در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است، افزود: حساب اغتشاشگران و سوء استفاده‌ کنندگان از بستر اعتراضها جدا است و کشورهایی که دانسته وارد این موضوع شدند باید مسئولیت حمایت از اغتشاشگران را  بپذیرند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درخصوص لغو معافیت‌های هسته‌ای "فردو" توسط آمریکا و ادامه همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام در جایگاهی نیست که درباره تعهدات ایران در برجام سخن بگوید؛ آمریکا از برجام خارج شده‌ و نمی‌تواند درباره فعالیت‌های هسته ای ایران اظهار نظر کند.
موسوی در این حال تاکید کرد: همکاری‌های ایران و آژنس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد و گزارشهای متعدد آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش، نشان از عمق همکاریهای دوجانبه است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ابراز امیدواری کرد: در دوره مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاریهای دوجانبه این نهاد بین‌المللی با ایران ادامه یابد و آژانس فارغ از فشارهای برخی از کشورها، بی‌طرفی خود را حفظ کند.
موسوی همچنین با رد اعتراض اتحادیه عرب از پذیرفته شدن سفیر جدید یمن توسط ایران گفت: دولت مستقر در صنعا، دولت قانونی یمن است که مورد گفت‌وگوی کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها و سازمان ملل است و به کشورهایی که مایل باشد، سفیر اعزام می‌کند و تهران هم با پذیرش سفیر دولت قانونی یمن، با آنها مانند کشور دوست رفتار می‌کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس گفت: امنیت وارداتی و خریدنی نیست بلکه مبنای آن مبتنی بر همکاری همه کشورها است و هرگونه ورود و نقش‌آفرینی کشورهای بیگانه در منطقه باعث افزایش تنش و ناامنی در منطقه می‌شود.
موسوی درباره سفر «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا به منطقه کردستان عراق و آینده روابط این منطقه با ایران نیز گفت: روابط ایران با دولت عراق و منطقه کردستان این کشور خوب بوده و تهران در مواقع سخت و بحرانی به دولت مرکزی و منطقه کردستان کمک کرده است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به منطقه کردستان عراق برخلاف رویه‌های دیپلماتیک بود و دولت مرکزی عراق هم نسبت به این مساله واکنش نشان داد.

کلیدواژه