قوس 07, 1398 09:39 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: دولت افغانستان باید در مرکز مذاکرات صلح باشد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرد و گفت: هرگونه مذاکرات صلح افغانستان باید با حضور همه جناح‌های این کشور، مدیریت و مالکیت خود افغانها و محوریت دولت این کشور باشد.

به گزارش ایرنا، "مجید تخت روانچی" روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره افغانستان با بیان اینکه مردم این کشور پس از سال‌ها ناامنی و بی‌ثباتی، خواهان صلحی حقیقی و پایدار هستند، تصریح کرد؛ هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان را ندارد و چنین حقی به طور انحصاری متعلق به مردم این کشور است.

"تخت روانچی" با اشاره به معضل حضور نیروهای خارجی در افغانستان، خواستار خروج زمانبندی شده و مسئولانه آنها شد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین بر ضرورت تلاش موثر برای مقابله با گروه های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهان 3815 شهید و بیش از 12000  زخمی در این راه تقدیم کرده است.

"تخت روانچی" به آثار منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران بر وضعیت پناهندگان افغان نیز اشاره کرد و گفت: این وضعیت باعث شده است بسیاری از پناهندگاه افغان در ایران به طور جدی در فکر مهاجرت به سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی باشند.

کلیدواژه