قوس 08, 1398 11:11 Asia/Kabul
  •  عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به عضویت شورای اجرایی این سازمان درآمد.

کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ‏مهم‌ترین معاهده بین‌المللی منع تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و جنگ‌افزارهای شیمیایی است که در 13 ژانویه 1993 در پاریس و نیویورک به تصویب نمایندگان 165 کشور عضو سازمان ملل متحد رسید و از 29 آوریل 1997، لازم‌الاجرا شد.
سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ضامن اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است.
به گزارش ایرنا،در بیست و چهارمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ‏که در لاهه هلند برگزار می‌شود، ایران شامگاه پنجشنبه به همراه فیلیپین، پاکستان و امارات از گروه آسیایی برای دوره زمانی 2020 تا 2022 عضو شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد.
شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ‏41 عضو از پنج گروه جغرافیایی دارد و رکن اجرایی این سازمان محسوب می‌شود؛ لذا ‏عضویت در این شورا برای کشورهای عضو حائز اهمیت است.‏
عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حالی است که در ماه‌های اخیر، آمریکا و برخی کشورهای همسو تلاش داشتند تا با اعمال فشار بر کشورهای عضو گروه آسیایی مانع از عضویت ایران در شورای اجرایی این سازمان شوند.

 

کلیدواژه