قوس 10, 1398 12:13 Asia/Kabul
  •  عراقچی: جهان نسبت به حفظ و اجرای برجام مسئولیت دارد

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران گفت: برجام یک دستاورد دیپلماسی بین المللی است و کشورهای جهان نسبت به رعایت، اجرا و حفظ آن مسئولیت دارند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در چین بسر می برد، روز یکشنبه در کنفرانس خبری بعد از نشست مشورتی با معاون وزیر امورخارجه چین،از برجام به عنوان دستاورد چندجانبه گرایی یاد کرد و افزود: برجام یک توافق منطبق با شورای امنیت سازمان ملل بوده و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این توافق بین المللی را تصویب کرده است.
عراقچی با بیان اینکه تصمیم آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای خروج از توافق نامه بین المللی برجام ، نقض مصوبه شورای امنیت است، تصریح کرد آمریکا نه تنها از این توافق بین المللی خارج شده است بلکه سایر کشورهای باقی مانده در برجام را نیز تحت فشار قرار داده تا از این توافق نامه خارج شوند و این اقدام برای سایر کشورها غیرقابل پذیرش است.
معاون وزیر امورخارجه ایران همچنین با اشاره به کاهش تعهدات ایران در قالب برجام گفت: کاهش تعهدات ایران به معنای خروج از این توافقنامه نیست بلکه نجات این توافق نامه است و بر اساس ماده ۳۶ این توافق نامه، طرف ها توانایی سازماندهی ساز و کار حل اختلافات برای چنین مسایلی را دارند.
معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران روز شنبه به دعوت  «ما جائو شی» معاون وزیر امورخارجه چین، برای برگزاری نشست مشورتی با دوجانبه وارد پکن شد.

کلیدواژه