قوس 12, 1398 09:01 Asia/Kabul
  •  ادعای پمپئو درباره آثار تحریم های ضد ایرانی آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد کاهش رشد اقتصادی ایران بر اثر تحریم های آمریکا شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در دانشگاه لوئیسویل ایالت جورجیا، ضمن ابراز خرسندی از کاهش رشد اقتصادی ایران مدعی شد که بر خلاف هشدارهای جهانی، خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فوق‌العاده مؤثر بوده است.

پمپئو با طرح این که حجم اقتصاد ایران در دو سال گذشته کاهش یافته است، گفت: بر خلاف این که جهان به رئیس‌جمهور ترامپ می‌گفت تحریم‌ها اثر نمی‌گذارند، اما حالا مشخص شده است که جهان اشتباه می‌کرد و تحریم‌ها موثر بوده‌اند.

پمپئو اشاره نکرد که ایران به درخواست های مکرر مقامات  امریکایی از جمله خود او و ترامپ برای مذاکره در شرایط تحریم و فشار، با قاطعیت پاسخ منفی داده و روند کاهش تعهدات برجامی خود را کلید زده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 ثور 1397 به‌ طور یکجانبه و بدون توجه به هشدارهای بین المللی از توافق هسته‌ ای برجام خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی در مقابل عهدشکنی دولت آمریکا و بدعهدی اروپایی ها در عمل به تعهدات برجامی خود، به کاهش گام به گام تعهدات خود روی آورد.

ایران تا کنون در چهار گام تعهدات برجامی خود را از جمله در زمینه سطح غنی سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده، کاهش داده است.

 

کلیدواژه