روحانی: کشورهای غرب آسیا باید در تأمین امنیت منطقه نقش‌آفرینی فعال داشته باشند
(last modified 1398-09-12T11:38:07+00:00 )
قوس 12, 1398 16:08 Asia/Kabul
  • روحانی: کشورهای غرب آسیا باید در تأمین امنیت منطقه نقش‌آفرینی فعال داشته باشند

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشورهای غرب آسیا باید در تأمین امنیت منطقه حضور و نقش‌آفرینی فعال داشته باشند، گفت: ایران در این راستا طرح صلح هرمز را ارائه کرده است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در دیدار«یوسف بن علوی» وزیر امورخارجه عمان در تهران، با تأکید بر اینکه راهی جز برادری و دوستی میان کشورها و ملت‌های منطقه وجود ندارد، افزود: باید با گسترش همکاری‌، امنیت منطقه بویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کرد و به بیگانگان اجازه دخالت نداد.
روحانی، بحران یمن را از مسایل و معضلات مهم منطقه دانست و تصریح کرد: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اروپا و آمریکا علاقه‌ای به برقراری صلح در یمن ندارند و به دنبال فروش سلاح هستند، افزود: همه باید تلاش کنند تا جنگ در یمن هرچه سریع‌تر به پایان رسیده و ثبات و امنیت در این کشور در سایه مذاکرات صلح یمنی - یمنی ایجاد شود.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه از منظر ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان وجود ندارد، گفت: سیاست‌های دولت عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان هیچ دستاوردی برایشان نداشته است و مسئولان این کشور باید مسیر سیاست خود را تغییر دهند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عمان می‌تواند مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد، بر گسترش همکاری دوجانبه تاکید کرد.
«یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان نیز گسترش روابط و همکاری‌ ایران و عمان را در راستای منافع همه کشورهای منطقه دانست و افزود: ابتکار ایران در ارایه طرح صلح هرمز مطمئناً به نفع همگان و توسعه ثبات و امنیت کشورهای منطقه خواهد بود.

کلیدواژه