قوس 27, 1398 12:32 Asia/Kabul
  • شمخانی: تروریسم و افراط گرایی، اصلی‌ترین تهدیدهای منطقه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: تروریسم، افراط گرایی و حضور زیان بار قدرت‌های خارجی، اصلی‌ترین تهدیدهای منطقه است.

دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دومین نشست گفت و گوی امنیت منطقه ای در تهران با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در قبال ترویسم و افراطی گری افزود: تروریسم و افراط گرایی بلایی است که هنوز ادامه دارد و صلح، امنیت و رفاه همه را تحت تاثیر قرار داده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه در فاصله یک سالی که از نشست قبلی تاکنون گذشته است، منطقه شاهد اتفاقات و تحولات زیادی بوده است، افزود: برخی از تحولات در جهت اهداف و منافع کشور‌های منطقه قرار داشته و برخی متاسفانه بر غم و اندوه و رنج‌های مردم این منطقه افزوده است.
شمخانی با یادآوری اینکه اجلاس امسال روی موضوع افغانستان تمرکز دارد، گفت: از دغدغه‌های امنیتی، انتقال عناصر شکست خورده داعش از عراق و سوریه به افغانستان است تا از این سرزمین، برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات تروریستی در داخل افغانستان و همسایگان این کشور استفاده کنند و غلبه بر این چالش‌های مهم امنیتی، وظیفه اصلی کشورهای منطقه است.
دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: در نشست تهران ضمن تبادل نظر و تبیین و تحلیل ابعاد مختلف بحران در افغانستان، درباره راهکار‌های عملی برای تقویت همکاری‌های امنیتی جمعی و مقابله با این چالش‌ها که تاثیر مستقیمی بر تقویت ثبات و امنیت در داخل افغانستان و همچنین امنیت تمامی همسایگان آن و کشور‌های منطقه دارد، تبادل نظر خواهد شد.
دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان صبح امروز(چهارشنبه) در تهران آغاز شد.
این نشست یک روزه که با ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، بر موضوع افغانستان و مبارزه همه جانبه با اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد.

کلیدواژه