قوس 28, 1398 10:18 Asia/Kabul
  • شمخانی: ایران آماده برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از آمادگی تهران برای برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری "ایران پرس" در واکنش به ادعای وزیر خارجه انگلیس درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اگر اروپا همچنان به انجام تعهدات خود پایبند نباشد، ایران گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود را خواهد برداشت.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس سه شنبه شب در توییتر بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپایی ها در قبال این توافق ادعا کرد: "گام‌های ایران درخصوص کاهش تعهداتش در چارچوب برجام، آینده این توافق را به خطر انداخته و باید سریعاً مورد توجه قرار گیرد."

شمخانی افزود: آمریکا با خروج از برجام و کشورهای اروپایی نیز با عدم پایبندی به تعهدات خود باعث شدند ایران تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: تهران برای حفظ و برقرای توازن در برجام، تعهدات هسته ای خود را گام به گام کاهش می دهد.

ایران مه 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از این توافق اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران تاکنون در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای "فُردو" بوده است.

کلیدواژه