روحانی: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشورهای مسلمان است
(last modified 1398-09-28T11:32:11+00:00 )
قوس 28, 1398 16:02 Asia/Kabul
  • روحانی: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشورهای مسلمان است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه سران کشورهای اسلامی باید به جایگاه شایسته و سزاوار برای امت اسلامی بیاندیشند، گفت: ایران آماده همکاری با سایر کشورهای مسلمان است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس کوآلالامپور 2019 گفت: نتیجه جریان تکفیری چیزی جز گسترش جهل، تعصب، کشتار و ویرانی جوامع اسلامی نبوده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اسلام در پی برخورد و جنگ تمدن‌ها نیست بلکه تمدن اسلام، تمدن تحمل دیگران، دعوت از دیگران و همزیستی با دیگران است.

روحانی با بیان اینکه نگرش‌های افراطی و تفریطی بهای بسیار سنگینی بر جوامع اسلامی تحمیل کرده است، تصریح کرد: متأسفانه تقلید کامل از الگوهای غربی و بی‌توجهی به سنت‌های ملی و باورهای دینی، مانع پیشرفت و توسعه برخی جوامع اسلامی شده است.

رئیس جمهوری ایران، همکاری‌ در حوزه‌های مالی و بانکی، فناوری‌های نوین، تجارت، گردشگری و حوزه فرهنگی و اجتماعی را از زمینه‌های همکاری اقتصادی و هم‌افزایی کشورهای اسلامی برشمرد.

روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت تاسیس «مجمع توسعه اسلامی» برای اعتلای جوامع مسلمان، تصریح کرد: این اقدام، آرمان‌های مشترک همه مسلمان‌ها را دنبال خواهد کرد و هرگز علیه مصالح هیچ مسلمانی یا هیچ جامعه اسلامی حرکت نخواهد کرد.

اجلاس سران کوالالامپور 2019 صبح امروز (پنج شنبه) با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه، نخست وزیر مالزی و امیر قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مالزی آغاز شد.

کلیدواژه