قوس 29, 1398 11:07 Asia/Kabul
  •  تاکید روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه بر حفظ برجام

نمایندگان چهار کشور عضو برجام شامل روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس در مسکو درباره برجام مذاکره کردند.

به گزارش پنجشنبه‌شب ایرنا؛ در این رایزنی‌ها، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه، "فیلیپ ارر" مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه فرانسه، "ریچارد مور" مدیر سیاسی وزارت خارجه انگلیس و "ینس پلتنر" مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان شرکت داشتند.

در این مذاکرات، وضعیت پیچیده مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد و همه شرکت کنندگان بر پایبندی خود به برجام و ادامه تلاش‌ها برای جست وجوی راه‌های حفظ این توافق تاکید کردند.

طرف روسی در این رایزنی‌ها بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری در مورد هر اقدام که ممکن است اجرای برجام را دشوارتر کند و سرنوشت آن را مبهم کند، تاکید کرد.

تاکید آلمان، بریتانیا و فرانسه بر حفظ برجام در حالی است که تروکای اروپایی بعد از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام (18 ثور 1397) وعده دادند که با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما اقدام عملی موثری در این راستا انجام ندادند.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از عهدشکنی آمریکا و بدعهدی و بی عملی طرف های اروپایی به کاهش گام به گام تعهدات برجامی خود روی آورد.

ایران با استناد به بندهای 26 و 36 توافق نامه برجام تا کنون در چهار مرحله اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود را معلق کرده است.

 

کلیدواژه