جدی 06, 1398 15:29 Asia/Kabul
  • فرصت بی‌نظیر اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا برای ایران
    فرصت بی‌نظیر اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا برای ایران

وزیر راه و شهرسازی ایران، اجرایی شدن موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را فرصتی بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: بازرگانان ایرانی باید به طور جدی از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.

"محمد اسلامی" عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از جاده نکاء- بهشهر، شرق ولایت مازندران، شمال ایران، در گفت وگو با ایرنا؛ درباره اهمیت موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری اوراسیا، اظهار کرد: ایران از طریق این اتحادیه می‌تواند تا اروپا و چین با حمل و نقل ترکیبی آبی و ریلی کالاهای خود را صادر و یا کالاهای مورد نیازش وارد کند.

موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا اکتبر گذشته اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل 862 قلم کالا بین کشورهای عضو را تسهیل می‌کند که 360 قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و 502 قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه‌اوراسیاست.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در سال 2018 نزدیک به 866 میلیارد دلار بود که از این میزان 320 میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. 

کلیدواژه