جدی 15, 1398 23:47 Asia/Kabul
  • توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام
    توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام

دولت جمهوری اسلامی یکشنبه شب طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، دولت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه مواجه نیست.

بر این اساس، جمهوری  اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، از این پس برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

دولت  ایران در این بیانیه با تاکید بر اینکه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت تصریح کرد، در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام  (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران تاپیش از این در 4 گام از تعهدات برجامی‌اش کاسته بود.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه