جدی 17, 1398 09:01 Asia/Kabul
  • واکنش یونسکو به تهدید ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" در واکنش به تهدید ترامپ مینی برحمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران تاکید کرد، این کشور ملزم به حراست از میراث فرهنگی بشری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، "یونسکو" روز دوشنبه در واکنش به تهدیدات "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی ایران تأکید کرد، واشنگتن به عنوان عضو معاهدات بین‌المللی مربوط به حراست از میراث فرهنگی بشر، باید به خودداری از آسیب رساندن به اماکن فرهنگی و تاریخی متعهد باشد.

در بیانیه یونسکو آمده است بر اساس دو کنوانسیون ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ که در کنگره آمریکا هم به تصویب رسیده، کشورهای عضو نباید عامدانه اقداماتی انجام دهند که ممکن است به میراث فرهنگی و طبیعی دیگر کشورهای عضو آسیب بزند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه تهدید کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران به ترور سردار "قاسم سلیمانی" واکنش نشان دهد، آمریکا 52 مرکز مهم فرهنگی و تاریخی ایران را هدف حمله قرار می‌دهد.

اظهارات ترامپ در مورد احتمال حمله به مراکز فرهنگی ایران با واکنش‌های گسترده‌ای روبه رو شده و حتی برخی متحدان واشنگتن هم از آن انتقاد کرده‌اند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه با اشاره به این تهدید ترامپ گفت: کنوانسیون‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.

 

کلیدواژه