جدی 19, 1398 11:25 Asia/Kabul
  • قشقاوی: اخراج نیروهای آمریکایی، خواست مردم عراق است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا گفت: تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، در راستای خواست مقام‌ها و مردم عراق برای خروج نیروهای اشغالگر از این کشور است.

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید در گفت‌وگو با رادیو اسپانیا، حمله تروریستی ارتش آمریکا در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و همرزمانش را نقض حاکمیت ملی عراق و مقررات حقوق بین‌الملل دانست.

قشقاوی افزود: سپهبد سلیمانی بنا به دعوت مقام‌های رسمی دولت قانونی عراق و با هواپیمای غیرنظامی به آن کشور سفر کرده بود و در فرودگاه بین‌المللی بغداد در منطقه‌ای غیرنظامی ترور شد. 

سفیر ایران همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تحولات اخیر، تهران را به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای سوق می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تولید و نگهداری تسلیحات هسته‌ای را مغایر با منافع ملی و حتی شرع مقدس می‌داند.

قشقاوی تصریح کرد: ایران با امضای توافق هسته‌ای، پذیرش پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (NPT) و نیز قبول بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است که خواهان دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست.

سپهبد سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌ رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه 8 نفر دیگر بامداد روز جمعه (سوم ژانویه) در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی به فرودگاه بغداد عراق، به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بامداد روز چهارشنبه در پاسخ به این اقدام تروریستی آمریکا، با ده‌ها فروند موشک، پایگاه‌های آمریکا در استان‌های الانبار و اربیل عراق را هدف قرار داد.

کلیدواژه