روحانی: اتحادیه اروپا باید مواضع مستقل از واشنگتن اتخاذ کند
(last modified 1398-10-19T13:08:28+00:00 )
جدی 19, 1398 17:38 Asia/Kabul
  •  روحانی: اتحادیه اروپا باید مواضع مستقل از واشنگتن اتخاذ کند

رئیس جمهوری اسلامی ایران، محاسبات غلط و زیان‌بار آمریکا را ناشی از ناتوانی این کشور در شناخت از ایران و منطقه دانست و تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملا از اروپا مایوس شود.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در تماسِ تلفنی «شارل میشل» Charles Michel رئیس شورای اروپا، گفت: اگر مجموعه اتحادیه اروپا بخواهد در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه فعالیت کند، تهران آماده همکاری و مشارکت با این اتحادیه است.

روحانی با تاکید بر اینکه اروپا باید در خصوص اقدامات تروریستی آمریکا واکنش نشان دهد، تصریح کرد: آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران حتی در بحث دارو و مواد غذایی دست به تروریسم اقتصادی زد و با ترور فرمانده بزرگ ایران، همه مقررات بین المللی را زیر پا گذاشت.

رئیس جمهوری ایران گفت: تظاهرات گسترده مردمی از کشمیر تا عراق و لبنان به دنبال ترور سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیانگر محبوبیت و نقش بزرگ این شهید در ثبات و امنیت منطقه است.

روحانی همچنین پنج گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را در راستای ایجاد تعادل دانست و اظهار کرد: ایران به همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز تسلیت برای حوادث اخیر در ایران گفت: برجام دستاورد 10 سال مذاکره بود و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به‌ کار خواهد گرفت.

"شارل میشل" همچنین با بیان اینکه اروپا همه تلاش خود را برای ایفای نقش مثبت در فضای سیاسی جهانی و منطقه به کار می‌گیرد، یادآور شد: اروپا در روزهای اخیر بارها از آمریکا خواسته است تا بیش از این موجب افزایش تنش در منطقه نشود.

کلیدواژه