جدی 23, 1398 19:00 Asia/Kabul
  • جان کری: برجام قوی ترین توافق روی زمین است
    جان کری: برجام قوی ترین توافق روی زمین است

وزیر امورخارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، توافق هسته ای برجام را قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتماد‌ترین توافق روی زمین است.

«جان کری» وزیر امور خارجه دولت سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی بی اس نیوز" ضمن انتقاد از دونالد ترامپ به دلیل خروج یکجانبه از توافق هسته ای برجام گفت: فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه همچنان تلاش می‌کنند تا برجام را حفظ کنند زیرا تشخیص داده اند که این توافق،  قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتماد‌ترین توافق بر روی زمین است.

کری تصریح کرد: ترامپ به طور یکجانبه به تمامی متحدانمان بی توجهی کرد و از این توافق خارج شد و به دروغ پراکنی ادامه می دهد.

کری درباره مواضع «جوبایدن» مطرح ترین نامزد مقدماتی دموکرات ها برای انتخابات 2020 آمریکا در قبال ایران و احیای توافق هسته ای برجام، در اظهاراتی زیاده خواهانه گفت: بی تردید، جو بایدن این موضوع را تشخیص می‌دهد و می‌داند که بازگشت به جایی که بودیم کافی نیست زیرا وضعیت تغییر پیدا کرده است و مطالب جدیدی در سه سال و نیم گذشته اضافه شده اند؛بنابراین باید مطمئن باشیم که تمامی موارد را در توافق تحت نظر قرار داده ایم.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، 18 ثور 1397 به طور رسمی خروج این کشور را از برجام اعلام کرد و تحریم‌های ضد ایرانی را بازگرداند.

کشورهای اروپایی نیز به رغم مخالفت سیاسی و دیپلماتیک با این اقدام ترامپ، اقدام عملی موثر و کافی در اجرای تعهدات خود برای حفظ منافع ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا انجام ندادند.

جمهوری اسلامی ایران از 18 ثور 1398 پس از یک سال تحمل عهد شکنی آمریکا و بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود در برجام، کاهش گام به گام تعهدات برجامی خود را آغاز کرد.

در همین راستا، تهران یکشنبه‌ 15 جدی  1398 گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد.

 

کلیدواژه