جدی 24, 1398 09:05 Asia/Kabul
  • واکنش ایران درخصوص اقدامات و اظهارات نسنجیده مقامات بریتانیایی
    واکنش ایران درخصوص اقدامات و اظهارات نسنجیده مقامات بریتانیایی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اقدام غیرقانونی و غیرحرفه‌ای سفیر بریتانیا در تهران و حضور مشکوک او در یک تجمع داخلی و نیز اظهارات نابجای دیگر مقامات بریتانیایی را محکوم کرد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه بار دیگر اظهارات غیرقابل قبول نخست وزیر و وزیران امور خارجه و دفاع بریتانیا در رابطه با اقدام تروریستی اخیر آمریکا در به شهادت رساندن سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همرزمانش در عراق را محکوم و تاکید کرد،  حضور سفیر بریتانیا در یک تجمع داخلی در تهران مداخله آشکار در امور داخلی ایران و خلاف اصول حاکم بر روابط دیپلماتیک است.

در این بیانیه همچنین با اشاره به تهدیدات روز دوشنبه وزیر امور خارجه بریتانیا به اعمال تحریم‌ های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران آمده است: واضح است که لندن بر اساس اشتباه محاسباتی خطرناک کماکان توهمات ضد ایرانی را در سر می پروراند و به دنبال افزایش تنش در منطقه و در روابط  با ایران است.

بیانیه وزارت امور خارجه ایران می افزاید: سردمداران بریتانیا باید بدانند که اتهامات علیه ایران نمی تواند تبعیت کورکورانه آن رژیم از آمریکا و ناتوانی مفتضحانه لندن در انجام تعهداتش در توافقنامه هسته ای (برجام) و حتی خودداری از اجرای حکم دادگاه بریتانیا در بازپرداخت صدها میلیون پوند بدهی خود به مردم ایران بدلیل ترس از آمریکا را بپوشاند.

وزارت امور خارجه ایران با یادآوری سابقه استعماری بریتانیا در خاورمیانه اضافه کرده است که زمان دخالت سفرای این کشور در امور داخلی دیگر کشورها و ایجاد تفرقه و دامن زدن به منازعات داخلی مدت‌هاست به سر رسیده و لندن باید این قبیل اقدامات مفتضحانه را کنار بگذارد.

وزارت امور خارجه ایران با هشدار درباره خاتمه فوری هر گونه اقدام مداخله جویانه و تحریک کننده از سوی سفارت بریتانیا در تهران تاکید کرد: در صورت ادامه چنین رفتارهایی وزارت امور خارجه ایران دیگر تنها به احضار سفیر بسنده نخواهد کرد.

"راب مک ایر" Rob Macaire سفیر بریتانیا در تهران شنبه شب به دلیل تحریک و ساماندهی تحرکات مشکوک مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران، دقایقی بازداشت و سپس آزاد شد. به گفته حاضران، سفیر بریتانیا در تهران در حال تهیه عکس و فیلم  و گفتگو با معترضان بوده است.

کلیدواژه