جدی 24, 1398 13:52 Asia/Kabul
  • بریتانیا، مدعی بازنگری در تدابیر امنیتی سفارتش در تهران
    بریتانیا، مدعی بازنگری در تدابیر امنیتی سفارتش در تهران

دولت بریتانیا در ادامه رویکرد تنش با ایران به پیروی از آمریکا، از بازنگری در تدابیر امنیتی سفارت خود در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "دومینیک راب" وزیر امور خارجه بریتانیا دوشنبه شب در پارلمان این کشور با ادعای این که بازداشت سفیر بریتانیا غیرقانونی بود، گفت: «به دلیل رفتاری که با سفیر شد، ما در حال بازنگری در تدابیر امنیتی سفارتخانه هستیم».

راب افزود: اروپا و آمریکا باید در برابر ایران متحد باشند تا به این کشور پیامی محکم و یکسان بدهند.

"راب مک ایر" سفیر بریتانیا در ایران شنبه شب به دلیل تحریک و ساماندهی تحرکات مشکوک مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران، بازداشت و ساعتی بعد آزاد شد.

به گفته حاضران، سفیر بریتانیا در تهران در حال تهیه عکس و فیلم و گفتگو با معترضان بوده است.

ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که مک ایر را بازاشت کرده بودند، گفتند او در بدو بازداشت فقط به زبان انگلیسی صحبت می کرد و پس از شناسایی اش به فارسی سخن گفت.

آنان افزودند: فرد همراه سفیر، به سفارت بریتانیا گریخت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با احضار مک ایر، به او به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی تذکر داده و یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با ماموریت آنان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون 1961 روابط دیپلماتیک وین است بنابراین دولت بریتانیا باید در این باره توضیح دهد.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه هم در واکنش به اظهارات و اقدامات نسنجیده لندن در این باره در بیانیه ای هشدار داد هر خطای جدید بریتانیایی ها، پاسخ شدید و متناسب دریافت خواهد کرد و در صورت تکرار، فقط به احضار سفیر بسنده نخواهد شد.

کلیدواژه