جدی 25, 1398 14:04 Asia/Kabul
  • ظریف: تنش‌های منطقه بازتابی از جهل آمریکاست

وزیر امور خارجه ایران، ترور سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا را بازتاب و نتیجه جهل و استکبار آمریکا دانست.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست سالانه گفت وگو‌های "رایسینا" RAISINA در دهلی نو افزود: آمریکایی ها با نقض حاکمیت عراق، یک فرمانده قابل احترام را در این کشور ترور کردند که این نشانگر جهل و استکبار است.

ظریف با بیان اینکه سپهبد سلیمانی تنها نیروی موثر در مبارزه با داعش بود، تصریح کرد: از ترور شهید سلیمانی جز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و داعش کسی خوشحال نشد و مردم در مناطق مختلف جهان از جمله 430 منطقه هند، یاد شهید سلیمانی را گرامی داشتند و برای او عزاداری کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه مردم عراق خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند، خاطرنشان کرد: آمریکا از پایگاه های عراقی برای انجام یک عملیات علیه یک مهمان در این کشور استفاده کرد و مردم عراق از این جنایت راضی نیستند.

وی همچنین با انتقاد از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی ها در این توافق اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپا به تعهدات خود پایبند نبود اما در مقابل ایران کاملا پایبندی خود را به این توافق نشان داده است.

ظریف با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین اقتصاد را دارد اما از آمریکا می‌ترسد، گفت: شرکت های خارجی از ایران رفته اند پس اروپایی ها برجام را نقض کرده اند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران طی نامه‌ای در سال 2018 آغاز کننده مکانیزم حل اختلاف برجام بود تاکید کرد: اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تعهدات کامل خود در برجام باز خواهد گشت.

کلیدواژه