جدی 30, 1398 13:46 Asia/Kabul
  • موسوی: برجام به دلیل استقلال نداشتن اروپا به نتیجه نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: راهکارها و ابتکارات ایران در برجام به دلیل اینکه اروپایی‌ها مجبورند با آمریکا هماهنگ کنند و از خود اراده و استقلالی ندارند، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه اگر برجام به عنوان دستاورد چندجانبه‌گرایی برای اروپایی‌ها مهم است باید اقدامات عملی انجام دهند، تاکید کرد: اروپایی‌ها باید به تعهداتشان در برجام عمل کنند و تصمیم بگیرند که می‌خواهند مستقل باشند یا تابع سیاست‌های آمریکا باشند.

موسوی همچنین با بیان اینکه قرار بود وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس به سوییس برود، تصریح کرد: با وجود دعوت رسمی از «محمدجواد ظریف»، طرف مقابل برنامه‌های پیش بینی شده را یک سویه تغییر داد و به همین دلیل این سفر انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای جمهوری اسلامی، مهم است، گفت: ایران همواره خواهان دخالت نکردن نیروهای بیگانه در عراق بوده‌ است.

موسوی درباره حضور نظامی کره جنوبی در خلیج فارس نیز خاطرنشان کرد: ایران به دولت کره جنوبی اعلام کرد که این اقدام غیرقابل قبول بوده و همسویی با ماجراجویی آمریکا است و شایسته روابط دیرینه، قدیمی و دوستانه تهران و سئول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه باید از سیاسی کردن ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی پرهیز شود، افزود: وزیر راه و شهرسازی ایران امروز (دوشنبه) به اوکراین سفر کرد تا پیام رییس جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله سانحه سقوط هواپیمای مسافربری را به همتای اوکراینی وی برساند.

کلیدواژه