دلو 08, 1398 15:38 Asia/Kabul
  • طرح خروج ایران از

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از اعلام وصول طرح خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ‏«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست علنی مجلس گفت: طرح خروج ایران از پیمان "ان پی تی" و طرح تنبیه و مجازات کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم ضد ایران، دو طرحی است که از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده است. 
پیش از این، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران خطاب به طرف های اروپایی برجام تاکید کرده بود، اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود، ایران از پیمان "ان پی تی" خارج خواهد شد.
آلمان، بریتانیا و فرانسه 14 ژانویه (24جدی) با صدور بیانیه‌ای مکانیسم حل اختلافات در برجام را فعال کردند.
این فرآیند در صورت پابرجا ماندن اختلافات میان طرف‌ها، در نهایت می‌تواند وضعیت دو طرف را به وضع پیش از توافق هسته‌ای بازگرداند؛ به این معنی که محدودیت‌های هسته‌ای ایران کنار گذاشته و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که اکنون تعلیق شده اند، احیا می‌شوند.
آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.
در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 (18ثور1398) در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.
دولت ایران 5 ژانویه 2020 (15جدی 1398) در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

کلیدواژه