دلو 14, 1398 09:37 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت خارجه: عربستان از مشارکت ایران در نشست جده جلوگیری کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: دولت عربستان از مشارکت هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی طرح "معامله قرن" در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده جلوگیری کرد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه در واکنش به اقدام رژیم عربستان در ممانعت از مشارکت هیات ایرانی در نشست بررسی طرح "معامله قرن" افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از ایران به عنوان یکی از اعضای فعال این سازمان برای شرکت در نشست جده دعوت کرده بود، اما عربستان که میزبانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، تعهدات صریح دولت میزبان را نقض و از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران خودداری کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: روند ممانعت از سفر هیأت های نمایندگی برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله ایران در نشست‌ها و اجلاسیه‌های این سازمان که در جده برگزار می شود، در ماه های گذشته از سوی عربستان تشدید شده است.
موسوی تاکید کرد: وزارت امورخارجه ایران ضمن ارسال یادداشت اعتراض رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی که متن آن میان اعضای سازمان هم توزیع خواهد شد، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده  شایستگی رژیم آل سعود برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.
به دنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، به پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، قرار شد نشست فوق العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو، دوشنبه سوم فوریه/14دلو در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان برگزار شود.

کلیدواژه