اتحادیه اروپا: از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نمی‌کنیم
(last modified 1398-11-16T05:49:49+00:00 )
دلو 16, 1398 10:19 Asia/Kabul
  • اتحادیه اروپا: از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نمی‌کنیم
    اتحادیه اروپا: از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نمی‌کنیم

اتحادیه اروپا سه شنبه شب مدعی شد این اتحادیه از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دفتر رسانه‌ای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به سفر اخیر "جوزف بورل" مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به تهران، به نقل از این مقام ارشد اروپایی مدعی شد، اتحادیه اروپا از هیچ تلاشی برای حفظ برجام فروگذار نخواهد کرد.

در این بیانیه با اشاره به دیدارهای "جوزف بورل" با مقامات ارشد ایران و موضوعات مطرح شده در این دیدارها که مشخصاً حول محور برجام بوده، آمده است: «بورل بر ضرورت اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها تأکید و خاطرنشان کرده است که به‌عنوان هماهنگ‌ کننده کمیسیون مشترک برجام، مصمم است هر کاری که می تواند برای حفظ برجام که یک توافق کلیدی برای امنیت منطقه و جهان است انجام دهد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در تهران با "حسن روحانی" رئیس‌جمهور، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی و "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و با آنها در خصوص آخرین تحولات مرتبط با برجام گفت وگو کرد.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 18 ثور 1398 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 15 جدی در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

 

 

 

 

کلیدواژه