حوت 05, 1398 20:36 Asia/Kabul
  • تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر (ع)
    تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر (ع)

روز (سه شنبه) اول ماه رجب سال 1441 هجری قمری برابر با 25 فوریه 2020 ، سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر (ع) پنجمین پیشوای شیعیان جهان است.

  آن حضرت را «باقر» لقب دادند که به معنای شکافنده علوم است ، زیرا امام محمد باقر(ع) مشکلات و پیچیدگی های علمی عصر خود را با دقت و ظرافت ، تجزیه و تحلیل می کرد .

در دوران امامت آن حضرت از سال 96 هجری قمری که مقارن با سال های پایانی حکومت بنی امیه و ضعف آن حکومت بود، فرصتی فراهم شد تا آن بزرگوار به تقویت بنیان های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد .

دراین زمان و همچنین در دوران امامت فرزند ایشان ، امام جعفر صادق (ع) بسیاری از علوم شکوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار برخی علوم را گسترش دادند و علوم جدیدی را نیز ابداع کردند . امام محمد باقر(ع) بسیار گشاده رو و خوش برخورد بود ایشان بر نیکی، بخشش و کمک به نیازمندان و عیادت از بیماران بسیار تاکید می کرد .

توصیه ها و اندرزهای اخلاقی آن حضرت ، در عمل و رفتار ایشان نمود داشت و خود قبل از همه به آنچه می فرمود ، عمل می کرد.

ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر(ع)، سخنی از آن بزرگوار را نقل می کنیم که فرمود: «هرکس که دارای اخلاق نیکو و صفت رفق و مدارا باشد ، همه خیر و نیکی به او داده شده و در دنیا و آخرت ، از آسایش برخوردار خواهد بود و آن کس که از اخلاق بی بهره باشد، راهش به سوی بدی ها خواهد بود.»

کلیدواژه