حوت 22, 1398 09:41 Asia/Kabul
  • انتقاد ایران از اقدام آژانس برای انتشار گزارش جداگانه درخصوص پادمان 

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، از اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار گزارش جداگانه درخصوص پادمان انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا؛ کاظم غریب آبادی، روز چهارشنبه در نشست شورای حکام درخصوص موافقت‌نامه‌ پادمان در ایران، مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.  

غریب آبادی با بیان اینکه داشتن یک گزارش جدا در موضوع موافقتنامه پادمان، هیچ اساسی ندارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این روش را کاملا غیرسازنده و غیرحرفه ای تلقی می کند و رویکرد خود را نیز بر این اساس، تنظیم خواهد کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه فشارهای مخربی از سوی اندکی از اعضای آژانس بر این نهاد تحمیل می شود تا این نهاد را از عملکرد اساسنامه ای اصلی خود منحرف کنند، گفت: این در حالی است که مطابق با ماده 2 اساسنامه آژانس "... هر دولت عضو متعهد می شود تا به شخصیت بین المللی و مسئولیت های مدیرکل و کارمندان آژانس احترام گذاشته و به دنبال اعمال نفوذ بر آنها در زمان انجام وظایفشان نباشد."

کاظم غریب آبادی با اذعان به اینکه ایران حق آژانس را در سوال، پیگیری اظهارنامه ها و درخواست برای دسترسی، براساس ماموریتش، زیر سوال نمی برد، همچنین تاکید کرد که همزمان کشورها نیز حق دارند تا اسناد و دلائل منطقی و معتبری را از آژانس در این مواقع مطالبه نمایند. 

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه براساس بند (ج) ماده 4 پروتکل الحاقی، هرگونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس بایستی همراه با دلایل مربوطه باشد، گفت: در مغایرت کامل با این اصل، در درخواست ها برای توضیح و ارائه دسترسی به دو مکان مورد نظر، آژانس هیچگونه دلیل حقوقی معتبر و موثقی را ارائه نکرد. 

کاظم غریب آبادی در ادامه به سوابق روشن همکاری ایران با آژانس در پذیرش بازرسی ها پرداخت و اظهار داشت: براساس آخرین آمارها در سال 2018، از 1124 بازرسی انجام شده در میان دولت های دارنده موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده تر، 989 مورد (حدود 88 درصد) فقط در ایران انجام شد.

غریب آبادی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران ضمن آگاهی از حقوق و مسئولیت های خود تحت موافقتنامه پادمان، به تعامل و همکاری خود با آژانس مطابق با تعهداتش و در چارچوب ماموریت آژانس نیز ادامه می دهد، افزود: آژانس مسئولیت بزرگی در حفظ حرفه ای گری، بی طرفی و استقلال و در نتیجه، اعتبار خود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد، ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

کلیدواژه