حوت 26, 1398 13:55 Asia/Kabul
  • بومی شدن دانش تولید میکروسکوپ‌های نیروی اتمی در ایران

محققان شرکت دانش‌بنیان ایرانی "آراپژوهش" ara-research موفق به تولید دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی و نانوسکوپ‌های انرژی اتمی برای اولین بار در ایران شدند.

بومی شدن دانش ساخت نانوسکوپ اتمی توسط محققان جوان ایرانی در حالی است که دانش ساخت این تجهیزات پیش از این تنها در اختیار کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان، دانمارک و سوئیس قرار داشت.
نانوسکوپ اتمی در فناوری‌ های نانو در زمینه های پزشکی، مهندسی، زیست فناوری، ژنتیک و پاتولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «سید عباس شاهمرادی» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "آراپژوهش" درباره نوع فعالیت و تولیدات این شرکت گفت: میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتری به کار می‌رود.
شاهمرادی افزود: در میکروسکوپ نیروی اتمی برخلاف اکثر روش‌های بررسی خواص سطوح، محدودیت اساسی بر روی نوع سطح و محیط آن وجود ندارد و با این نانوسکوپ امکان بررسی سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیرآلی وجود خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایرانی "آراپژوهش" همچنین با اشاره به محصول جدید این شرکت افزود: میکروسکوپ الکترونی با وزن بیش از 2 تُن، محصولی جدیدی است که اخیرا در این شرکت طراحی و تولید شده که دانش آن پیش‌تر فقط در اختیار دو کشور آمریکا و ژاپن بود.
شاهمرادی با بیان اینکه تمامی این تجهیزات پیش از این کاملا به صورت وارداتی بوده است، تصریح کرد: درحال حاضر بیش از 80 درصد نیاز نانوسکوپ در ایران توسط شرکت آراپژوهش تامین می‌شود.

کلیدواژه