حمل 09, 1399 09:11 Asia/Kabul
  • تجارت ۸۵ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش تجارت خارجی ایران در سال 1398 هجری شمسی به ۸۵ میلیارد دلار خبر داد و گفت: از این میزان، ۴۱.۳ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار هم مربوط به واردات است.

مهدی میراشرفی با اشاره به رسیدن حجم صادرات و واردات ایران به بیش از ۱۶۹ میلیون تن در سال 1398 افزود: میزان صادرات ایران از لحاظ وزنی به ۱۳۳/۹ میلیون تن رسید که تقریبا معادل ۳ برابر میزان وزنی واردات بود ؛ این افزایش ، رکوردی در تاریخ صادرات غیر نفتی ایران در شاخص وزنی بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1397، رشد ۱۳/۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

رئیس کل گمرک ایران درباره ترکیب کالا‌های صادراتی گفت: کالا‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی دارای بیش‌ترین سهم در ارزش صادرات ایران بوده که حاکی از فاصله گرفتن کشور از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی، است.

میراشرفی افزود : در سال 1398 بیشترین صادرات را به چین داشتیم و پس از آن کشور‌های عراق با حدود ۹ میلیارد، ترکیه با ۵ میلیارد، امارات متحده عربی با ۴/۵ میلیارد و افغانستان با ۲/۳ میلیارد دلار، ۵ مقصد اولیه صادرات ایران بودند که نشان می‎دهد، ۵ شریک اول صادرات ایران از کشور‌های آسیایی و اغلب از همسایگان ایران بوده‌اند.

کلیدواژه