حمل 18, 1399 16:07 Asia/Kabul
  • دیدبان حقوق بشر: آمریکا به سرعت تحریم های ایران را کاهش دهد
    دیدبان حقوق بشر: آمریکا به سرعت تحریم های ایران را کاهش دهد

سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر از دولت آمریکا خواست برای عملکرد بهتر ایران در روند مقابله با ویروس کرونا، به سرعت تحریم‌ها را کاهش و موارد معاف از تحریم را گسترش دهد.

به گزارش ایرنا، سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک امروز  با اشاره به فشار مضاعف بر نظام بهداشتی ایران در شرایط تحریم‌های اقتصادی آمریکا و محدودیت‌های بانکی، از آمریکا خواست برای کاهش تحریم‌ها و افزایش مجوزهای موارد معاف از تحریم‌ها، اقدام فوری انجام دهد. 

《کنت راث》مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر طی بیانیه ای که در تارنمای این سازمان منتشر شده است، ضمن انتقاد از سیاست های سنگدلانه دولت آمریکا مبنی بر محروم کردن ایرانیان از دسترسی به منابع پزشکی حیاتی مورد نیازشان در بحبوحه شیوع کرونا افزود: طبق قوانین بین‌المللی، کشور یا ائتلاف اعمال کننده  تحریم‌های اقتصادی باید اثر آن را روی حقوق انسانی جمعیت تحت تحریم، به ویژه نیازهای حیاتی از جمله دارو و غذا در نظر بگیرد.

در حالی که دولت آمریکا مدعی است در نظام تحریم‌ هایش معافیت‌هایی برای واردات اقلام بشردوستانه به ایران ایجاد کرده، پژوهش دیدبان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ مشخص کرد این معافیت‌ها در عمل موجب خطر کردن بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای  قرار گرفتن در معرض تحریم های ناشی از صادرات یا تأمین مالی کالاهای بشردوستانه به ایران نمی شود.

 

کلیدواژه