حمل 19, 1399 08:39 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس جمهوری ایران بر بهره‌مندی کشورها از تجارب یکدیگر
    تاکید رئیس جمهوری ایران بر بهره‌مندی کشورها از تجارب یکدیگر

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورها و دولت‌ها بدون کمک،همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی‌توانند از شرایط حساس کنونی مقابله با ویروس کرونا عبور کنند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه مبارزه با ویروس کرونا در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، افزود: دولت آمریکا با اِعمال تحریم های غیرقانونی ضد ایران ضمن نقض مقررات بین المللی، مقررات بهداشتی مصوب سال 2005 سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می‌گذارد.
رئیس جمهوری ایران با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش بس جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، تاکید کرد: رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات در برجام از سوی اروپا یک ضرورت بوده و در شرایط خاص کنونی نیز اهمیتی مضاعف یافته است.
روحانی همچنین تحرکات اخیر آمریکا در عراق را اقدامی خطرناک و به ضرر امنیت این کشور و منطقه دانست و یادآور شد: ایران از هیچ تنشی در منطقه استقبال نمی‌کند و همواره در راستای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه تلاش کرده و خواهد کرد.
رئیس جمهوری فرانسه هم با ارائه گزارشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با آن در کشورهای اروپایی، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ساز و کار مالی اینستکس، تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد و همکاری‌های مالی متقابل به شکل راحت‌تری انجام شود.
مکرون همچنین با اشاره به نقش مهم و سازنده ایران در مناسبات منطقه‌ای، بر توسعه همکاری ها و تعاملات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و فرانسه در راستای توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد.

 

کلیدواژه