حمل 21, 1399 08:43 Asia/Kabul
  • کاهش تلفات مبتلایان به ویروس کرونا با تلاش محققان ایرانی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران گفت: صدها هزار ساعت کار تحقیقاتی محققان جوان ایرانی برای توسعه دانش مقابله با ویرس کرونا، تاثیرات قابل توجهی در کاهش تلفات بیماران داشته است.

به گزارش ایرنا، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران روز چهارشنبه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با بیان اینکه تاکنون صدها پروژه تحقیقاتی در کشور برای کشف ماهیت ویروس و رفتار آن تعریف شده و در حال انجام است، اعلام کرد: بیش از 2000 تست بالینی در قالب 76 پروژه جهت کشف پروتکل‌های درمانی، داروهای موثر، روش‌های سلول‌درمانی، استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته و داروهای گیاهی موثر بر بیماری انجام شده است.

ستاری افزود: بسیاری از این اقدامات، نتایج  قابل توجهی به همراه داشته است و موجب حذف داروهای بی تأثیر بر روند بیماری و توسعه سه پروتکل درمان موثر بر بیماری شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران با تاکید بر اینکه پروژه‌های متعددی برای کشف واکسن با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در جریان است، یادآور شد: برای تشخیص بیماری، دو نوع کیت با دو روش برپایه بزاق و آزمایش خون در ایران به تولید انبوه رسیده است.

ستاری با بیان اینکه تمامی داروهای مورد استفاده برای درمان افراد مبتلا به کرونا در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در حالی که کشورهای پیشرفته با مشکلات جدی در تامین تجهیزات پزشکی و بیمارستانی خود دست به گریبانند، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تمامی محصولات را در داخل کشور تولید کرده‌اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، روند بهبود مبتلایان سرعت بالایی گرفته است و تاکنون از میان 67 هزار و 286 نفری که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، حدود 30 هزار نفر، بهبود یافته و از بیمارستان ها مرخص شده‌اند.

کلیدواژه